tisdag 12 oktober 2010

Tisdag - inte längre sämst

Det har blivit ett paradigmskifte i min syn på veckodagarna. Tidigare har jag alltid rankat tisdag som veckans svarta får, men nu har jag genomfört en rockad på Dåliga-dagar-listan. Numera är måndagen helt klart sämst.

Mina anledningar är två.

Nummer ett: Eleverna beter sig som om det vore fullmåne på ett varulvskonvent. (Eller i Stockholms t-bana, i vilken folk beter sig extra märkligt när det är fullmåne. Källa på det: En suspekt kursare i svenska 1 - högst trolig alltså.) De har totalt glömt all struktur och far bara omkring och gör allt de inte ska och retar varandra och hamnar i konflikter, samt häller ut alla de små vita pappersrondellerna från hålslagets mage över hela klassrummet. Själv försöker jag bedriva någon form av undervisning, men det ger de flesta blanka fan i. Men så kommer tisdagen och allt är som vanligt igen, med bra struktur och relativ lugn och ro.

Nummer två: Jag har glömt vad nummer två var, men jag orkar inte scrolla upp och ändra det där om att jag hade två argument. Det var något om det klassiska i att ogilla måndagar. Du hajar.

Men vi tar väl listan i sin helhet, för alla gillar ju listor.

Dåliga-dagar-listan
1. Måndag - Den klyschigt tunga starten på veckan, när man helst vill ha helg bara en dag till.
2. Tisdag - Då är veckan igång och man vet att det bara är att köra på. Kan lyftas av en bra Champions League-match.
3. Söndag - Visserligen ledig, men i regel präglad av ångest. Antingen beroende på lördagens aktiviteter, eller på den kommande arbetsveckan.
4. Onsdag - Början på slutet. Alla vet att onsdag eftermiddag är början på helgen.
5. Torsdag - Den officiella början på slutet. Det är inte socialt accepterat att hävda att onsdagen är början på helgen, så alla vet att torsdag eftermiddag är den officiella inledningen av helgen.
6. Lördag - Förmiddagen är bäst, men sen brukar det alltid bli uppbokat med diverse aktiviteter. Oftast roliga dock. Som Premier League till exempel.
7. Fredag - Att lämna jobbet på fredagseftermiddagen är som att få tillstånd att rymma från ett varulvskonvent vid fullmåne - oerhört lättnande.

Håller du med skribenten? Diskutera gärna på Facebook och Twitter.

6 kommentarer:

Kerstin sa...

Ketchup-effekt på bloggen... Like!

Kerstin sa...

Jag skrev om ett liknande inlägg för länge sedan, men det var långt ifrån lika strukturerat. Nu är det skit samma vilken dag i veckan det är, jag är ledig alla!

http://kerstinolove.blogspot.com/2009/02/blubber-om-veckans-dagar.html

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Ja, när man är ledig/student finns inga liknande känslor kopplade till dagarna. På gott och ont.

Kerstin sa...

Fast jag måste nog ändra mig lite, eftersom jag ändå lever med en som springer järnet i veckoekorrhjulet. Jag gillar ju givetvis fredag och lördag mer som om jag arbetade eftersom jag får träffa Love mer (om inte handbollen k*kar till det) de dagarna. Och nuförtiden är det jäkligt svårt att värja sig mot fredagshögtiden alla firar. Jag börjar bli allergisk mot ordet mys men självklart gillar jag konceptet. Vem vill inte ha det myyysigt liksom?

Jag tyckte också att det var jobbigt för Loves skull på söndagar, men när han själv deklarerade att han gillar söndagar släppte jag det direkt. Det kommer vara tillräckligt med ångest på söndagar i framtiden ändå.

Diamond Champagne sa...

Nu ska vi inte dra alla studenter över en kam, som man säger. Jag hatar numer alla dagar. Jag är aldrig ledig.

Loke sa...

Tisdagar suger, jättemycket faktiskt.