onsdag 2 januari 2008

Tonårssova

En ledig dag betyder sovmorgon. För normala människor är en sovmorgon att sova till max tio-elva. För mig är sovmorgon att sova bort större delen av dagen och sedan tillbringa natten vaken. Som en tonåring.

Jag skulle vilja ha förmågan att sova som en riktig människa, men det går inte. Då jag har läst fem poäng, sjukommafem i enlighet med Bologna-processen, utvecklingspsykologi har jag gjort en vetenskaplig analys av mig själv och kommit fram till följande:

När jag var liten bodde det en man hemma hos oss. Vi kan kalla honom "Pappa". Där fanns också en kvinna; "Mamma". Dessa två vuxna personer sa alltid till mig att gå och lägga mig i tid och otid. Detta skapade ett behov inom mig att själv bestämma när jag skulle krypa till kojs, och det är det behovet som idag driver mig att vara uppe sent på nätterna och titta på teve eller läsa 300 olika bloggar på det där Internet. Som en tonåring.

1 kommentar:

Hannes Asplund sa...

"Pappa" väckte mig idag klockan och var på "gott" humör.