måndag 7 juni 2010

There's only two Tony Adams

Klockan var 03.50 och sommaren kom på allvar. Det var då mobilen började larma och förkunna att nu var jag så god att vakna. Det var för en gångs skull inga större problem att kliva upp eftersom att jag somnade så föredömligt tidigt igår kväll. Före elva rentav.

Dag ett, vecka ett. Av åtta. Det kommer att gå på ett kick.

Helgen har varit bra. Skrev tenta i fredags och det kändes som att jag grejade den. När jag har den känslan efter en tenta brukar jag också klara dem. Är inte det minsta sugen på att skriva omtenta i augusti, so I better.

Efter tentan unnade jag mig ett skrovmål innan jag gick ner till Ekumenikumparken där Hannes och hans ungdomar parkhängde. Givetvis med en gitarrkille i centrum som sig bör. Jag höll mig oerhört städad med tanke på att jag skulle upp och köra dagen efter, men det hindrade mig inte från att följa med till V-dala. Det var min lillebror som fick stå för det ostädade som sig bör.

När Markus Krunegård hade spelat klart gick jag hem, och trots att jag var helt utschasad tyckte jag att det var en bra idé att kapa en timmes nattsömn så att jag kunde skriva blogg och fixa en bilåkar-playlist. Och ja, skämslåten Satellite med tyska Lena inledde den, tätt följd av Cheryl Coles Fight for this love. Snacka om att sätta ribban.

I lördags kom jag och Hannes iväg vid tiotiden. Vi lånade Eshs lilla Fiat, och trots att det inte är årets, eller ens fjolårets, eller ens förfjolårets (ni fattar) modell gick den som en klocka. Skönt att låna en gammal bil och att den faktiskt fungerar. Vill aldrig mer vara med om en resa som den till och från Roskilde 2007 i farmor och farfars skraltiga Saab.

Väl framme på landet hjälpte vi till med förberedelserna inför pappas andra 60-årsfest. Framåt tretiden dök plötsligt en okänd bil upp, och ut ur den kom överraskande Love och Kerstin tillsammans med månadsgamle Elis. Pappa blev väldigt rörd, för Love hade sagt att de inte kunde komma. Bra lur där.

Det var oerhört roligt att träffa min brorson, och det var en speciell känsla att hålla honom (trots att faster Marie snodde honom direkt). För att parafrasera ordsmeden Martin Kellerman: Man får en ny syn på livet när man har en storebror som han blivit pappa. Tycker lite synd om Love som aldrig kommer att få uppleva det. Men han är å andra sidan pappa själv så det är kanske större. Antagligen större. Hur som helst var det spännande att träffa Elis och det ska bli kul att följa hans framsteg framöver.

Dagen var fin och det var kul att umgås med släkten. Det var också kul att prata lite med pappas gamla kompisar. Pappa spelade några låtar och bjöd upp sina vänner och syskon att sjunga med i olika låtar, så som de gjorde under de glada 60- och 70-talen. Bra stämning, lite dans och lite allsång. Och lite, lite naket (Hannes).

På kvällen körde vi Mölkky, som är en finsk variant av kubb (infoga valfritt skämt på tema Koskenkorva, bastu och knivar). Det var dock mycket roligare än kubb, och trots att jag stod för två bedrövliga insaster i omgång ett och två lyckades jag till sist vinna den avslutande omgången. Oerhört viktigt för självkänslan om inte annat.

På natten sov jag dåligt på grund av att Hannes snarkade så det dånade i Lillstugan och sen blev det tidigt väckning när Elis kom in och ville umgås. Så jag var inte så pigg när vi körde hem mot Uppsala på förmiddagen, men allt gick bra och bilen höll.

På eftermiddagen spelade jag match i värmen, och det gick som det brukar för oss den här säsongen. Snart måste det vända. Det positiva med matchen var att jag var lagkapten och det var första gången jag var det i en seriematch i Södra. Nu har jag varit lagkapten i alla lag jag har spelat med i seriespel. Det är bara jag och Tony Adams i hela världen som kan hävda det.

På kvällen var jag extremt trött efter den halvdana nattsömnen och den halvdana fotbollsmatchen, men jag bet ihop och väntade i alla fall tills klockan var nio innan jag gick och lade mig.

Nu funderar jag på att köpa en macka. Tyvärr är de fina mackorna borttagna, så jag vet inte hur sugen jag är. Kanske äter tårta till frukost istället. Här på jobbet finns det nämligen resurser.

1 kommentar:

Love sa...

Vi har tårtbuffé varje söndagmorgon här nere, eller i alla fall möjligheten till en. Elis tyckte det var kul att träffa sin farbror, eller så var det gaser...