lördag 5 september 2009

Recension: Håkan Hellström

När: 4/9 2009
Var: Gröna Lund, Stockholm
Bäst: Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig
Sämst: Ljudet. Min tinnitus var till och med lägre än vanligt när jag skulle sova.
Betyg:

Tillsammans med Sara, Esh och Karl samt två av Eshs kompisar gjorde jag entré på Gröna Lund, för min första konsert där sedan Solid Harmonie typ 1997. Den gången var dock inte musiken huvudattraktionen, utan berg och dal-banan och Lustiga Huset lockade mer. Sedan dess har jag blivit ännu mer mogen, så igår erlade jag entré enbart för spelningen.

Efter uppladdning med ett par 57 kronorsöl på ett strandnära ölschapp tog vi plats framför stora scenen och en långhårig Håkan gjorde entré - han hade nästan samma mikrofonfrissa som Karl - och drog igång Tro och tvivel tillsammans med sitt månghövdade och riviga band. En bra start som lovade gott. Att han dessutom följde upp den med Ramlar var en inledning i världsklass.

Men spelningen gick på halvfart efter det, och de lugnare låtarna överröstades emellanåt av karusellskrikande tjejer. Fråga mig inte varför de valde att inte titta på Håkan. Vi hade dock inte mått dåligt av en smärre höjning av volymen.

Men så kom introt till kvällens höjdpunkt Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig och efter den var det motsatsen till golgatavandring in i kaklet. Känn ingen sorg och Kom igen Lena är moderna klassiker, och allsången överröstade nära nog bandet stundtals. Sättet som låtarna framfördes på bevisade på nytt att det är få artister i Sverige som slår Håkan Hellström när det gäller livespelningar.

Till sista extranumret lämnade bandet, förutom keyboardisten, scenen och Håkan framförde underbara Nu kan du få mig så lätt ensam till pianokomp och allsångskör. Det var mycket mysigt att stå och krama Sara och sjunga med i den fina låten. En klockren avslutning på en bra spelning.

Visserligen var det inte dans, dans, dans rakt igenom, men den avslutande halvtimmen på spelningen lyfte den höstiga kvällen. Håkan Hellström är onekligen en av de främsta vi har i det här landet.

1 kommentar:

Hannes sa...

Håkan. Njaaa.