torsdag 10 december 2009

Jag är ju van vid att sätta betyg

De senaste veckorna har varit ganska tunga, dels på grund av beskedet om Oskar och dels för att terminen går mot sitt slut. Den här veckan är det betygsättning och det innebär att många av eleverna som har slarvat med inlämning av diverse uppgifter gör det nu. Det betyder i sin tur att jag måste bedöma deras sent inlämnade texter på kort tid för att få underlag till betygen. Vilket leder till att jag får sitta kvar sent på jobbet. Ända till klockan fem. Det, mina vänner, är alldeles oerhört. OERHÖRT.

Jag har inte direkt känt någon större vånda över att sätta betyg. Jag har konsulterat de lärare som har haft mina klasser tidigare och i de allra flesta fall var vi rörande överens. Det var nästan så att de var snällare än vad jag hade tänkt att vara vad gäller de betyg det nu blev.

Det är antagligen svårare att sätta betyg när man har mer ambitiösa elever, än elever som rycker på axlarna när man säger att de kommer få G. Typ som den eleven som Emma hade som menade att Emma hade förstört hennes liv när hon inte fick MVG på en kurs. Då kanske det blir lite vånda när man inser att det inte riktigt räcker till för högsta betyg.

Det är tur att jag har betygsatt så mycket grejer tidigare i livet, som fotbollsspelare, konserter och skivor. Det gör betygsättandet av människor mycket enklare.

I inledningen av den här veckan var pappa här och som någon säkert redan har räknat ut var vi på Regina Spektor i måndags, och det var kul att gå på spelning med honom igen. Det var ett tag sedan, och dessutom var det han som hade koll på att Regina spelade. Jag har ingen koll längre.

I tisdags lekte vi med Hannes och åkte bland annat till IKEA. Jag fick en lampa, en toalettborste och en handduk. Hannes fick äntligen sin taklampa efter att ha levt med knarkarkvartsbelysning de senaste månaderna. Efter shoppingrundan och lampmontering åkte vi till O'Connors på Stora Torget och käkade och satt och snackade. Det var en trevlig kväll.

Nu ska jag fortsätta kolla på Nobelfesten, och samtidigt ha en egen liten nobel middag här framför tv:n.

2 kommentarer:

Esh sa...

En grekisk?

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Nej, men väl den snarlika hyllningspizzan till Andres Escobar: Eskobar.