onsdag 14 april 2010

Grovt brott mot vad som anses lämpligt

Här lyckades jag för en gångs skull somna hyfsat tidigt i går kväll, men då ska givetvis någon börja jävlas. Klockan 01:16 ringde mobilen och jag vaknade så klart, men hann inte fatta vad som hände innan den tystnade. Minuten senare ringde den igen - dolt nummer på displayen - och genast steg pulsen. Farhågorna om att något allvarligt skulle ha hänt kom, för vem fan ringer från dolt nummer till någon mitt i natten?

Jag svarade och det visade sig vara en taxichaufför som ville ha tag på Esh, som tydligen hade glömt sin mobil i hans bil. Varför han förstod att han skulle ringa mig vet jag inte, men han tyckte att jag skulle styra upp det där så att han slapp åka till polisen och lämna in den. Jag sa till Esh, som inte ens hade märkt att mobilen var borta, och gick mycket irriterad och la mig igen - och naturligtvis var det omöjligt att somna om.

Okej om det hade varit en vanlig vecka när jag har hela förmiddagen på mig att vakna, men nu skulle jag upp klockan sex och då är det verkligen inte okej att ringa om man inte vet att personen i fråga är vaken. Magdalena Ribbing skulle vända sig i graven om hon fick höra om detta idiotiska etikettsbrott.

Så förhoppningen om att vakna utvilad försvann ganska effektivt i och med den där ofrivilliga tvåtimmarsrasten från nattsömnen. I natt vill jag (1) att ingen taxichaufför ringer, (2) att Esh ger fan i att glömma mobilen i en taxi samt (3) att han ger fan i att åka taxi när det bara tar 20 minuter att gå från stan. Inte bara för att rädda min sömn, utan också av miljöhänsyn.

I dag har jag varit lärare i en förberedelseklass samt för Svenska 2-elever (that is svenska som andraspråk for you non-teachers out there) och att påstå att det var en stor succé skulle vara att ljuga. Eleverna ville hellre Youtuba arabiska tv-program än att jobba med sina uppgifter. Men de jobbade trots allt litegrann, så det får jag vara nöjd med antar jag. Det var dessutom första gången jag ställdes inför nybörjare i svenska så då är det naturligtvis svårt att få ordning på det. En bra erfarenhet dock.

Nu ska jag ut och springa och sen blir det lasagne. Om allt går som det ska är det St Totteringham's Day idag, och det ska alltid firas med lasagne efter det våldsamt roliga förspelet på Hotel Mariott inför Premier Leagues avslutande omgång 2006, då halva T*ttenh*ms lag drabbades av magsjuka och Arsenal stal den sista Champions League-platsen. St Totteringham's Day är den dagen på året då Sp*rs inte längre ens i teorin kan sluta före Arsenal i ligatabellen.

1 kommentar:

jengblom sa...

han ringde mig först. jag guidade honom genom esh's telefonbok. "leta efter axel. han stavas axl."