torsdag 29 april 2010

Kval, inte kval

Den senaste veckan har förväntan legat som en slöja över Uppsala. Idag förbyttes slöjan mot en dimma av övertändning och längtan. Det är valborg i morgon - vilket gör idag till kvalborg. Redan när jag var ute och sprang vid halv ett-tiden hade de mest sugna dragit igång sina utomhusfester. Ja, se dessa studenter. Kan inte hålla sig.

Nej, det är inte alls som 2008 för då var det Arsenalmatch dagen före kvalborg så då får man nalla på Stellalådan. Eller dricka upp hela, samt vara vaken till ljusa dagen. Tur att jag har vuxit upp sedan dess. Kind of.

Just nu har festen börjat, men då jag har jobbat (samt inte blivit medbjuden till någon fest) stannar jag hemma framför tv:n. Det blir tillräckligt med fest i morgon istället.

Idag har jag också, i den segaste lidnerska knäppen världen någonsin har skådat, kommit på varför dagen före valborg kallas kvalborg. Jag har hela tiden trott att det har något med ett kval som man lider att göra och inte kopplat vad det har med en fest som valborg att göra. Nu kom jag dock på att dagen istället ju är ett kval - en kvalificering - inför den stora dagen. Jag antar att jag inte är en tillräckligt stor sportnörd för att hela tiden göra sportreferenser...

Nej, det var inte särskilt smart att inse detta efter fem år. Tur att jag ska röntga hjärnan i nästa vecka så att de kan hitta felet.

Inga kommentarer: