måndag 5 april 2010

Påsk without a must

Det har varit högt tempo på påskfirandet under de senaste dagarna, och även om de mest traditionella bitarna - vad de nu är - har utelämnats har påskstämningen infunnit sig.

I torsdags kom jag till Linköping och då gick jag och min Par I Hjärter-partner ut och åt på en grekisk restaurang för att fira ettårsdagen med lite souvlaki. Det var så gott att vi beslöt att gå vidare efteråt och vi hamnade på Pitchers för avrundning av kvällen.

Jag kunde också konstatera att mitt aprilskämt verkar ha spridit viss förvirring, och det får jag ju vara helnöjd med. Om jag och Sara skulle starta en gemensam blogg, vilket är föga troligt, skulle den aldrig heta något så drypande. Det hade varken hon eller jag gått med på - så bra känner ni väl mig vid det här laget?

I fredags tog vi sovmorgon och sedan det lugnt. På eftermiddagen kom Saras pappa Rolf och hämtade oss och vi åkte ut till Rappestad för påskmiddag tillsammans med föräldrarna, mormor Maggan och Saras bror Fredrik. Det blev en väldigt trevlig kväll med lammstek och vin och snaps. Jag fick till och med spela lite gitarr till Saras absoluta missnöje. Det hela slutade med att vi sov kvar i hennes gamla flickrum därute i lugnet på landet.

På påskafton var det årets varmaste dag hittills så det var bara att sätta sig i t-shirt i bersån efter Melodikrysset (tur att Saras föräldrar hjälpte till, för annars hade vi aldrig klarat det - två jävla revyfrågor liksom) och njuta av vårsolen. Där drog Sara igång ett projekt att komma på alla USA:s delstater utan att fråga dom på Internet, så då hade vi att göra i några timmar. Mina föräldrar kom med värdefull input när vi träffade dem för en fika på Lilla Torget aka Gyllentorget inne i Linköping. På kvällen lagade vi nachostallrik och åt av den tills vi dog av mättnad.

Igår tog vi det lugnt ett tag, innan det var dags att städa lägenheten inför det öppna hus som spontant anordnades. Först kom Karin och hennes kille Tomas med bullar, sen kom Lisa och hennes tjej med pizza och till slut dök Sarad och Jacob upp med ägg, bröd och soppa. Bullarna fick alla ta del av, men pizzan och de andra livsmedlem fördelades mellan de fyra sistnämnda.

Så vi fikade ett tag under mycket fröjd och påskgamman och försökte reda ut turerna runt Jesu död och uppståndelse innan de fyra förstnämnda åkte hem. Vi som var kvar hängde lite framför Youtube och åt lite pasta och sen blev vi sugna på att se ombyggda 55:an. Tänk att jag är så gammal nu att jag har varit med om två större ombyggnationer av den institutionen i Linköpings krogliv. Dessvärre var den stängd, så vi fick nöja oss med Plaza istället där vi satt och hade det småtrevligt över ett par Norrlands i skenet från Jack Vegas-maskinerna. Sen gick alla hem till sitt.

Idag har vardagen halvt återvänt, så det börjar bli läge att öppna skolböckerna igen. Jag ska bara göra klart Saras skoluppgifter först.

Inga kommentarer: