söndag 28 februari 2010

Solstickan eller svastickan?

Sitter hemma och somnar i fåtöljen efter nästan två veckor på härlig utflykt i Linköping och Kristianstad. Vi rundade av Skånehelgen med en lugn dag framför OS-sammandrag in absurdum igår, där mycket av diskussionen handlade om varför det överhuvudtaget finns en coach i curling. Till och börja med sitter han 300 meter från händelsernas centrum så när lagen tar time-out hinner de bestämma vad de ska göra innan coachen ens är framme. Sedan går han fram och frågar vad de har tänkt, pekar lite på stenarna och säger sedan att spelarna får bestämma själva. Hans funktion är vad, sa du?

Sedan tycker jag att det är fånigt att reserven i curling får en medalj när de vinner. Det är ju som att jag skulle få en medalj när Arsenal vinner ligan. Jag sitter ju också och kollar engagerat och hejar på laget. Inte så troligt dock. I curling tycker alla att det är helt normalt.

Till sist ryckte vi upp oss, gick ut i nästan vår-värmen och handlade onyttigheter och gick därefter ner till Banken och kollade på Stoke-Arsenal över en burgare och ett par pints. Loves lagkompisar stöter man på överallt i stan och Banken var inget undantag, så vi fick sällskap. Arsenal vann, men det var svårt att känna någon riktig glädje över segern efter Ramseys fruktansvärda benbrott. Jag mådde illa där ett tag efter den brutala tacklingen.

Efter matchen gick vi hem och åt marängswitch, som mormor säger, samt kollade på den fina rullen Looking for Eric. Den var bra trots att den handlar om ett Manchester United-fan.

I morse var det tidig revelj för jag hade en interkontinental resa att genomföra. Och hör, häpna och svimma, för trots två byten på vägen från Kristianstad till Uppsala var tåget inte en enda minut försenad. Det var bara att rita hakkors i kupétaket, som Lander så vältaligt uttryckte det. När tågen går som de ska är det väldigt skönt att åka tåg. Fast det var konstigt att åka igenom Linköping utan att kliva av.

Sedan jag kom hem har jag ägnat mig åt att sitta ner mest. Det är en bra grej de har kommit på. Sitta.