lördag 7 juni 2008

SJ, SJ gamle ovän

Sträckan Uppsala-Eskilstuna är elva mil. Jag är övertygad om att det går att åka den på drygt en timme. Men enligt SJ är det omöjligt att färdas mellan de två städerna på mindre än två och en halv timme. Ditresan tog 2 h och 35 minuter och då fick jaf åka buss till Västerås. Hemresan tog 2 och 45 på grund av ersättningsbuss från Sala.

Nog är det att slå in vidöppna dörrar att kritisera Statens Järnspikar, men att det inte finns vettiga förbindelser mellan Uppsala och Mälardalen i allmänhet och Västerås i synnerhet är ett skämt. Det är ändå Sveriges fjärde och femte största stad vi talar om. Sen när jag bli miljonär ska jag köpa en helikopter, så man slipper fucking SJ. Plan B är att köpa en bil.

Det var annars en trevlig dag i Eskilstuna med omnejd i går. Vi mötte lille Per vid hans skola, och sedan var vi på mottagning ute i hemmet i Lista på landet. Pers plastbror tog studenten samtidigt så det var 300 av hans släktingar där också som man var tvungen att hälsa på, samt konversera stelt med.

-Så vad gör du då?
-Jag pluggar till lärare och har ett år kvar. Engelska och svenska i gymnasiet.
(Det ska väl du skita i!)
-Du pluggar i Uppsala?
-Ja
(Varför bryr du dig? Vi kommer aldrig mer att träffas. Lägg av. Låt mig dricka vin i fred.)

Men mina släktingar var kul att träffa och smörgåstårta är ju alltid fint. Samt uppleva kusin Thomas hets på farsan vilket gick ut på att Tommo beskyllde Lollo för att ha byggt en jätteskraltig veranda, samtidigt som han pekade på Pers halvbyggda skateramp. Det låter sjukt tråkigt, men I guess you had to be there.

På kvällen tog jag några pints ihop med Thomas, Luks och Elin på stan och vid ån. Helt klart a good day out, och tack vare solsting a la grande somnade jag som ett litet barn med kläderna på i Thomas soffa.

Inga kommentarer: