tisdag 9 september 2008

I mellanbarnets land

Att påstå att jag hade en svår uppväxt är orättvist mot till exempel mobbade personer, de som växte upp i typ Rwanda runt -94 och var tutsier, samt göteborgare. Men den var inte heller lätt. Som andra brodern i en skara av tre var jag naturligtvis den mest utsatte av oss.

Min storebror Love hävdar naturligtvis att han utsattes för mest terror då han var en trofé för både mig och lille Hannes. Att rubba honom var ju den största bedriften. Men det gick ju aldrig att vinna över honom på grund av hans fysiska överlägsenhet, och särskilt inte efter det att han blev seriös i sitt idrottsutövande och åt kosttillskott (ej doping) och gick på gym och deffade.
När retet gick för långt behövde han bara köra ett par njurslag och sedan höll man, förr eller senare, käften. Därav hans mindre skarpa intellekt idag, han behövde aldrig träna upp det [min tolkning]. [Och nu är han dessutom i Skåne, typ 100 mil härifrån, så jag lär inte åka på njurslag inom en överskådlig framtid och kan provocera hur mycket jag vill.]

Hannes påstår självklart att det är han som hade det värst, men med tanke på att han är något av ett sladdbarn har det ju curlats så mycket med honom att Peja framstår som en nybörjare. Därmed hade han alltid en säker livvakt i vår kära mor, som givetvis skyddade honom till varje pris (förutom vid det så olyckliga Henke Larsson-haveriet).

Givetvis var det jag som ständigt var i retets gevärspipa på Bygdegatan i Lambot. Visst hade jag den fysiska överlägsenheten gentemot Hannes och den mentala gentemot Love, men när de gaddade ihop sig - vilket var mer regel än undantag (förutom ett par klassiker där Hannes utsattes för, ja, mobbning (psykisk)) hade jag ingenting att sätta emot.

Vän av ordning hävdar nu att om jag utvecklade mitt intellekt då jag försökte komma åt Love, borde väl Hannes ha fått långt mycket mer mental stimulans än mig med tanke på två fysiskt överlägsna motståndare. Då beaktar man dock inte detta: Att nämna Hannes i samma mening som "ett vasst intellekt" är som att nämna Flogsta i samma mening som "najs, här skulle jag vilja bo".

Hur har då brödernas blitzkrieg påverkat mig i livet? Tja, till exempel sitter jag och skriver blogginlägg mitt i natten. Helt frisk är jag ju uppenbarligen inte. Men nu vet ni vilka ni ska skylla på.

6 kommentarer:

Hannes Asplund sa...

När ska jag få min födelsedagspresent?

Anonym sa...

Alla vet att du hade det lättast av oss alla utom Hannes...

Hannes Asplund sa...

Frågan är till Loke också.

Anonym sa...

Var inte din present att du fick hälsa på oss i västerås i somras?

Anonym sa...

Den räknade jag som Kerstins present.

Anonym sa...

Bra, vi tänker lika duåjag!