måndag 1 september 2008

Tillbaka till framtiden

Väl tillbaka på ILU - Institutionen för Lärarutbildning - insåg jag det. Jag har INTE saknat stället. Det här med miljöombyte var en dålig idé, och nu längtar jag tillbaka till tryggheten på SVC. Inte ens käcka Elin i nyfiket är ju kvar på bygget eftersom att hon har flyttat till den enda staden i Sverige som, i hård konkurrens med Örebro, är lika sunkig som Göteborg - Södertälje.

Att kliva in i aulan var som att på en sekund förflyttas fyra år tillbaka i tiden, då jag som 20-årig färsk Uppsalabo med osäkra steg klev in i den akademiska världen. Ångesten slog an likt ett The Who-ackord och två ord susade i mitt morgontrötta huvud: "Hoppa av".

Men det är klart att jag ska fortsätta läsa AUO II, och det är bara att stå ut med de trötta männsikor som bara finns på ILU. De som ställer de där våldsamt onödiga frågorna, av karaktären: "Här på mitt schema står det att vi ska lämna in en hemtenta söndagen den umpfte november klockan 12, men på nätet står att den ska in vid midnatt. Vad är det som gäller? Om jag inte får svar kommer mitt huvud att explodera innan dagens slut för jag är så sjukt dum i huvet att jag inte fattar att jag kommer att få svar på den frågan i sinom tid. Åhhh, vad jag är dum i huvudet! Så jättedum..."

Jag vägrar dock att börja plugga den här veckan, för tentan är inte förrän om en månad. Det räcker med att fixa litterturen tre dagar innan, och sen klarar man den. Jag ska i alla fall gå på nästan alla föreläsningar den här veckan.

Skolångesten mildrades inte det minsta av att hösten är här. I natt var det fyra plus ute. Tur att det bara är tio månader tills det är varmt igen... "Hjärter Dam nu i september, börjar en annan typ av vår" my ass.

5 kommentarer:

Anonym sa...

ILU-ångest är ju ett nytt begrepp. Så välkänd känsla. Sprang du på några gamla godingar då? Håll ut!

Anonym sa...

Jag längtar.

Anonym sa...

Den människan läste med oss också... Fy fan vad vi hatade henne, och hennes dumma kompis. Kul att höra att hon fortfarande pluggar.

Anonym sa...

Krizze bor i Södertälje...så jaa du har rätt.

Man har ju hört att alla puckon läser i Uppsala

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Det stämmer.