lördag 27 september 2008

LKPG away - fucking love it

Alltid trevligt att besöka Linköping, även om stan är ombyggd varje gång jag kommer hit numera. Inte ens Burger King ligger på samma ställe längre och på Filbytergallerian har de satt upp den mest anskrämliga neonskylt med gallerianamnet jag har sett i hela mitt liv. Satt på Mörners pub i går och varje gång jag tittade ut över Stora Torget och skymtade den där UFO-liknande saken ilade det till i skallen på mig, som en migränattack.

Hade som mål att plugga på tåget på vägen ner, men det föll platt i och med att jag somnade efter Södertälje. Jag är inte dålig, jag är bra som Elin i Fucking Åmål skulle ha sagt.

Väl på plats i barnhemsstaden mötte jag upp med min pappa och vi gick och käkade upp en god indisk restaurang och drack varsin jätteflaska Cobraöl. Sedan svängde vi förbi Royal Arms (eller Bishops Arms eller vad fan den heter - helt omöjligt att lära sig vilket) för en Guinness, innan farsan tog mina väskor på bussen och for hem.

Jag fick sedan ut Per på stan och vi satte oss på Mörners och drack Falcon 40 centilitersöl, den man köper på Oves för 19:-, för 49:-. Men är galet bortskämd på nation, den är ett som är säkert.

Sedan kom även Sandra med två kompisar förbi liksom gamle bekantingen Ante - mannen som ler så mycket att han får en smiley att framstå som allvarlig - och sedan även Elin, något rund under fötterna efter att ha festat med Fräshkalle (en annan klassisk bekant/kollega). Det blir lätt så att man blir trubbig under sulorna när man hänger med Fräschkalle.

Rundade av framåt ett och letade upp sista bussen från stan. Det var skönt att åter få uppleva fylledekadensen bland alla Kisabönder och Bergsbor som alltid hänger där på Vasavägens busshållsplats vid halv två på fredag- och lördagkväller. Jag kände mig verkligen som en i gänget och det kändes inte alls konstigt att alla var cirka tio år yngre än mig. Man kan säga att jag trivdes enormt väl under den tiominutersperiod jag stod och väntade på tolvan. Och fyllehetsen på bussen gjorde också att jag kände mig bekväm.

Väl i Lambot tog det inte lång tid innan jag däckade, och sedan överdrev jag med sovandet. Samtidigt, är man hemma hos mor och far är det lag på att man ska tonårssova. Fråga Hannes så får ni se.

Fotnot: Det kursiverade stycket är ironiskt.

2 kommentarer:

Sandy Francisco sa...

Jag forstar varfor du gillade resan hem pa nattbussen; sjalv har jag kommit att uppskatta nar tio ar yngre pojkar spyr tva saten framfor mig, brottas och dekorerar tubens vagnar med svart fargspray. Om jag en helt ensam klockan tva pa morgonen och har akt at helt fel hall med tva dollar i fickan ar det extra roligt.

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Plötsligt kändes inte buss 2 till Lambohov lika jobbig längre...