fredag 28 november 2008

Lärarna och fredagen som försvann

Jag har jobbat till och från i skolvärlden sedan 2002. Framförallt finns det en likhet mellan de skolor jag har jobbat eller VFU:at på. På fredagar går alla lärare hem senast klockan ett. Halv två i yttersta undantagsfallet. Att se en lärare på en skola efter kl 14.00 är som att se en dront. Det finns liksom inte. Man är inte ens säker på om det någonsin har funnits.

Är det likadant i andra yrken också? Det tror jag inte. På mitt jobb på Arlanda till exempel, stänger de verksamheten kl 23. På Östgöta Corren där jag har tillbringat en hel del tid är det också fart fram till sena fredagskvällen. Likadant på telemarketingföretaget jag jesus-på-korset-led under en månad 2006. Lärarkåren är den enda kåren jag vet som inte behöver jobba på fredageftermiddagar.

Då säger säkert någon av alla mina lärarbekanta "men vi jobbar ju så mycket på kvällar och helger". Men varför då inte jobba till kl 17 som normala människor på fredagen och göra klart allting? Då slipper man ju jobba hemma.

Idag ute på praktiken var det extremt. Jag hörde det första trevlig helg:et redan vid halv elva, och sedan rullade det på med jämna mellanrum. Vid ett var jag nästan själv kvar, så då drog jag också. Det var lika bra i och med att jag rimligt nog valde att runda av den här hektiska veckan med ett jobbpass på ARN. Det var mycket ovärt att jobba kan jag avslöja då mina arbetskamrater inte har fått håna mig på grund av Arsenals mindre lyckade insatser i november - så nu tog de igen flera veckors hån.

Det är sådant som kan leda till massakrer. Men sådant ska man inte skämta om. Fast jag är allvarlig. Or am I?

I morgon ska jag sova tills jag vaknar. Jag överväger att stänga av mobilen. Men samtidigt kan jag inte min nya PIN-kod utantill. Att man alltid - ALLTID - ska råka ut för sådana här våldsamma problem. Säger som A. Strindberg: Det är synd om människorna. Och människorna i det här fallet är jag.

Till sist. Hoppas att många lärare blev provocerade nu. Det betyder att de tog åt sig.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du har väl aldrig jobbet ?!!!

Anonym sa...

Det här med arbetstider är VÄLDIGT känsligt för mig, det vet du om du läst vår blogg, så jag går garanterat igång på detta.

På mitt jobb arbetar alla heltidare till halv fyra på fredagar. Jag skulle göra det om jag jobbat heltid, men tack vare deltiden slutar jag ett. =)

35 timmar i veckan ska man vara på skolan om man jobbar heltid, så rimligtvis borde folk arbeta längre andra dagar för att kunna gå hem tidigt på fredagen, det tycker jag är smartare än att sitta kvar till fem.

Anonym sa...

...och förtroendetiden bestämmer man över helt själv, den är helig för varje lärare och den ska man inte ha några åsikter om. På mitt jobb skulle de helst vilja ta bort förtroendetiden, eller åtminstone bestämma när vi ska göra den. Det är fel.

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Oxbacken: Trodde ironin var död...

K: Jag betvivlar inte din ärlighet på något sätt. På skolan jag är på nu är det dock så att alla går hem kl tre alla andra dagar och ett på fredagar. Jag får inte ihop det till ens 35 timmar i veckan.

Anonym sa...

Bra, då är vi överens. Idioter finns på alla arbetsplatser. Eller så har de så in i helvete med komp.

Anonym sa...

Jag går hem halv tre varje dag...