tisdag 25 november 2008

Till min bror - Hycklaren

Jag tror de flesta vet om att min lillebror Hannes har en blogg, vilken har fungerat som hans huvudsakliga sysselsättning under de 18 månader han har "vilat upp sig" efter den oerhörda ansträngning gymnasiet innebar. På denna blogg tvekar han inte att gå över anständighetens gräns, och begreppet PK existerar överhuvudtaget inte i denna nätpublikation. Senaste i raden av elaka inlägg är skämtet (?) om min stulna dator.

Jag accepterar självklart detta, även om jag kan tycka att det saknar finess och spets. Min åsikt är nämligen den att man får skämta om precis allting - så länge man håller sig i rätt forum. Därmed måste andra få skämta om allting, även om det kan vara känsligt för mig.

Hannes däremot tycker att det är okej att skämta om precis vad som helst, hur grovt som helst, men att bli utsatt för ett skämt av den elakare skolan är han alltför känslomässigt fragil för att klara av. Låt mig illustrera.

För knappt två månader sedan hade Hannes sin första uppkörning inbokad. Tyvärr råkade han gå dit en dag för sent, vilket jag - och de flesta andra - tyckte var osedvanligt klantigt. I anslutning till detta lade jag upp en inte helt och hållet sublim omröstning här i högerspalten på temat "Hur viktigt är det att gå till sin uppkörning på rätt dag?". Hannes gick i taket - på hans bekostnad var det verkligen inte okej att skämta och han i det närmsta tvingade mig att ta bort omröstningen.

En regel gäller alltså för Hannes själv, men en annan för alla andra. Jag tycker att det är hyckleri i dess renaste form.

Fotnot: Rubriken till det här inlägget anspelar på ett spår på min pappas första LP Eldsjäl som är betitlat Till min bror - Gycklaren. Eftersom att så skrämmande få av mina läsare framhäver mitt geni så får jag göra det själv: Rubriken fungerar på så många plan - personligt, audiotivt och innehållsmässigt. Så enkelt, så genialt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Håller inte med om att mitt skämt saknade finess och spets.
Tydligen gjorde det inte det då skämtet ledde dig till att skriva det här inlägget, som du förövrigt påbörjade 16.21 men publicerade ungefär 23.30. Tog ju bara 8 timmar att skriva...

Anonym sa...

Håller med dig Axel och dig Hannes...

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Men Hannes. Det har väl ändå ingenting med min tes om ditt hyckleri att göra? Det är väl knappast så att jag har bett dig ta bort ditt inlägg? Tyckte bara inte att det var roligt - därmed inte sagt att man inte får skämta på min bekostnad.

Anonym sa...

Axel, det här var nog det bästa du skrivit sen 80talsgrejen.

Anonym sa...

Nej du har inte bett mig ta bort den. Det gjorde jag när du hade din omröstning. Är ett skämt i "rätt forum" då när någon säger ifrån?

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Meh. Bjud lite på dig själv. Det är ju inte direkt som att du blev bestulen på grejer för 15000 kr...

Anonym sa...

Haha. Okej då.
Men det var kul att jag äntligen fick göra nån av storebröderna lite upprörd för en gång skull.
Händer ju inte så ofta.