tisdag 18 november 2008

Tro och tvivel

Då och då känner jag tvivel över valet att bli lärare. Särskilt när jag tilldelas ännu en fullkomligt meningslös uppgift om att till exempel definiera begreppet didaktik ur ett teoretiskt perspektiv. Då rör tankarna mer ett eventuellt avhopp från linjen än att ta examen.

Nu har jag dock tillbringat två dagar på praktik och har på den korta tiden på nytt övertygats om att det är jävligt kul att jobba som lärare. Jag blir också mer och mer övertygad om att det är på högstadiet jag vill jobba då man missar den sociala biten i väldig stor utsträckning på gymnasiet. Och det var den aspekten som lockade mig med yrket från allra första början. Jag kan inte påstå att jag brinner för att undervisa i grammatik eller litterturvetenskap - det är samspelet med eleverna som är det roliga.

Praktiken har gett mig ytterligare ett bevis på ILU:s totala inkompetens. Jag har lärt mig mer om villkoren för en lärare på två dagar än vad jag har gjort under hela övriga terminen. Avgå alla säger jag bara.

Att jag sedan måste pendla i sammanlagt två timmar om dagen är kanske inte världens roligaste pryl, men det är så sjukt mycket roligare att vara ute bland eleverna i verkligheten än i teoribubblan på ILU att det är värt varenda minut på bussen. Dessutom sover jag som ett litet barn på dit och hem.

Till sist måste jag som sig bör klaga lite. Hur tänker de egentligen med det här vädret vi har drabbats av? Surt och smutsigt sovjetslask och frysta regnskurar var man än tittar och mörkt dygnet runt. Okej om man bodde i Jukkasjärvi, för där får man acceptera sådant, men nu bor jag inte ens norr om Dalälven så det här är inte okej på något sätt. Jag kräver skärpning. Tänk att växthuseffekten skulle medföra något negativt, det trodde jag aldrig.

Inga kommentarer: