måndag 11 januari 2010

Ingen måndagsangst som student

Har fått en veckas ledighet här innan Svas*en börjar, och den ska givetvis utnyttjas till fullo. Här ska tas tag i en massa stora projekt och allt som jag har tänkt göra när jag är pensionär ska jag nu göra. Vad nu det är vill säga.

Det är lite ovant att vara ensam efter att Sara har åkt hem. Vi har ju umgåtts i över tre veckor nu så det tar nog några timmar att acklimatisera sig igen. Men det får gå det med. Det är inte alls många dagar till torsdag.

I lördags gick vi och såg Hamlet på Stockholms Stadsteater. Vi satt precis vid rinkside så man fick nästan Gustav Skarsgårds saliv på sig när han tog i under de förvirrade monologerna. Han var bäst tillsammans med Sven Wolter. Det är något visst med de där gamla stora skådisarna. Jag såg Börje Ahlstedt i en pjäs förra hösten och det var samma känsla där. Rutin ska inte underskattas.

Bäst var pjäsen annars under ett kort stycke då Skarsgård plötsligt började regissera de andra skådespelarna i någon form av metapjäs, och där lyste Hamlets galenskap verkligen igenom. Som helhet uppskattade jag också dramat, även om jag tycker Shakespeare gör det lätt för sig när alla alltid dör i hans tragedier. Men det är kanske därför det heter tragedi, vad vet jag? Jag är inte teaterexpert.

I halvtid av pjäsen såg vi Stellan Skarsgård i en bar, men jag kände knappt igen honom. Med tanke på Saras begeistring råder dock dock inga tvivel om att det var själva Urskarsgårdaren vi verkligen såg. Han var kortare än vad jag trodde, som alla kändisar man träffar är. Utom Fredrik Lindström och Nicklas Bendtner. De är längre än vad man tror. Pelé är kortare än vad jag trodde till exempel, liksom Anders Johansson från Anders & Måns och Fredrik Ljungberg.

Alla gillar ju namedropping.

Igår var det lugna söndag som gällde, och det var skönt att inte göra något alls. De som jobbar på tv gjorde dock allt för att förstöra dagen genom att inte visa ett enda bra program på någon av mina 50 kanaler. Det är skamligt. Hannes kom hit och lekte lite också, och det var bra att han kom för annars hade ingen orkat gå ner på Tjuven och köpa glass till efterrätt, efter den smäktande goda lasagnen.

Idag har jag inte heller gjort något att tala om, mer än följt Sara till tåget i vargavintern samt ätit korv stroganoff och sovit eftermiddagslur. Det kanske är skönt med studentmåndagar ändå.

*Svenska som andraspråk

Inga kommentarer: