fredag 8 januari 2010

Upp mot Uppsala

Tågluffarväskan är packad igen och snart bär det av norrut igen. Vi blir ett litet sällskap på tåget den här gången eftersom att Sara följer med upp, och så ska Hannes också tillbaka till sitt lilla kyffe på Kantorn. Men först återstår ett viktigt åtagande. Det är julbord hos mormor - och jag börjar redan nu känna mig mentalt mätt. Fast det kommer att bli gott.

I går var det Lambot som gällde, sedan Sara hade skrivit klart första utkastet på sin B-uppsats. Jag vill hävda att det aldrig hade gått utan mig, samt att jag borde stå som medförfattare på uppsatsen, men Sara påstår att jag mest var i vägen. I Lambohov bjöds vi på fyrarätters och Hannes gjorde en fullt godkänd potatisgratäng. Mmm... potatisgratäng. Jag tror att jag ska propagera för det som kvällsmat i kväll också.

Love och Kerstin var också hemma. Jag vet inte om det bara är jag, men det känns som att Kerstin har lagt på sig lite. Det vill man ju dock inte säga till någon face to face, om man inte är Pers mamma förstås och träffar Axel för första gången på några år, för det anses ju vara oartigt.

Kvällen avslutades med julklappsutdelning och Hannes fick läsa rim för tre gången i år, och han gjorde som vanligt ett något stakande jobb. Men han tog på sig en tomteluva utan den minsta protest. Alltid något.

Klockan 15 går tåget. Vi ses väl i Uppsala?

Inga kommentarer: