torsdag 21 januari 2010

Sa jag att Arsenal leder ligan?

Jag förstår inte riktigt hur jag gjorde för att lyckas kliva upp klockan sex hela hösten. Nu får jag kämpa för att vakna före tio, och jag är aldrig ur sängen före elva. Vilken jävla student jag är. Det är ju fånigt. Fast det är ju alltid lätt att kliva ur sängen som serieledare. Även om det bara är för en vecka. Still, top of the league.

Idag har jag inte gjort så mycket. Städade lite i rummet, diskade pizzabesticken från gårdagens fotbollskväll tillsammans med Dennis och Tobias (fatta att Tobias hade en tvättäkta Duff Beer med sig!) och konstaterade att det fanns chips. Huruvida de är uppätna eller inte nu får ni själva spekulera i. Den första som gissar rätt får en dikt ur 6A:s (Folkungaskolan, Linköping, 1996) diktsamling publicerad till sin ära. Det blir troligtvis en av Oskars, och de är jävligt bra ska ni veta.

Trots att Arsenal vann kändes det vemodigt när Dennis gick, för nu flyttar han till Kumla där han ska bli polis. Det är ju en av mina bättre kompisar så det är tråkigt att vi inte kommer att kunna ses lika ofta i fortsättningen. Jag ser dock fram emot att åka dit och hälsa på i familjens nybyggda hus i sommar.

När jag var klar med uppröjningsarbetet i lägenheten gick jag till skolan för en föreläsning om sociolingvistik. På vägen passerade jag nya ILU, som ligger i det nybyggda området Blåsenjobbhus, och jag var bara tvungen att ta en titt på bygget, trots att jag inte har något där att göra. Jag gick dock snabbt ut igen för alla därinne var i Jack Wilsheres ålder och blängde surt på mig med blickar som skrek ”överliggare, dra härifrån!”. Denna åldersrasism alltså.

Föreläsningen var intressant, mest för att föreläsaren exemplifierade skillnaden mellan standardspråk och dialekt med att jämföra ordet ”gata” med det östgötska ”gate”, för att några minuter senare använda namnet Axel i ett annat exempel. Det normala är ju att använda Kalle eller Pelle när man ska ta ett random namn för ett exempel. Men de som håller på med sociolingvistik är ju lite klipskare än alla andra, det är sedan gammalt.

Nu sitter jag på tåget till Sara, som fyller år i morgon fredag – säg grattis, och vi är i skrivande stund inte mer än 15 minuter sena. Tågresan började annars inget vidare då vi blev stående en halvtimme i Uppsala på grund av att spåret inte fungerade vid Arlanda. Men vi har en kompetent pilot, eller vad det heter, så jag ger mig fan på att han kör in det här.

Edit: Visst fan körde han in det. Man kan lita på SJ.

Till sist. Har ni hört att Arsenal leder ligan?

1 kommentar:

Joel sa...

Uppätna.

//Hannes