lördag 2 januari 2010

Nytt år, nya möjligheter, nypimpad blogg (igen)

Vi skriver 2010 (det är redan gammalt att använda sig av 2lax10, men kul att Martin Mutumba fick in begreppet i det svenska folkhemmet) och jag lider fortfarande lite av sviterna efter nyårsfesten. Det var dock skönt att slippa åka hem på nyårsdagen i år, för det var verkligen ingen munter vacker hemresa där för ett år och en dag sedan.

Nyårsdagen tillbringades alltså i en hastighet av 0 km/h, och det var precis så fort som jag orkade röra mig efter en lång natt i Ryd.

Det var alltså i Ryd it went down på nyårsafton. Jag och Sara åkte ut till Sarad tidigt på eftermiddagen och efter ett tag anslöt Filippa och Gustav samt Berlin-Elin. Efter två tag kom även Martin, Aspeqvist, Jenny, Oskar, Erika, Benedetto och Emelie. Sen väntade alla på Per sjukt länge och till sist dök han upp, och då drog Aspeqvist igång med förrätten som han hade fått på sin lott.

Han gjorde grön ärtsoppa med champagne i, precis det vi åt förra nyårsafton hemma hos Sara (till skillnad från den här då vi var hos Sara - ni hänger väl med?). När Berlin-Elin gjorde den förra året överdrev vi dock champagneinslaget i soppan, vilket var ett misstag som inte upprepades i år och således blev den mycket god.

Sedan styrde Elin upp en mycket god rödbetssallad, innan Sarad bjöd på sin beryktade penne pomodoro. Till efterrätt gjorde Sara, som fick orimligt mycket kritik för sin fruksalladefterrätt för ett år sedan, storstilad revansch på alla som tvivlat. Hon hade jobbat i två dagar med att göra lakritsmaränger, som serverades med vaniljglass, varm bärsås och små silverbollar. Det gjorde hon bra, och ingen hade mage att kritisera henne nu. Dessutom hade hon gjort en tårta med vit och brun chokladmousse till vickningen senare på natten.

Festen var som en fest där alla inte känner varandra halvstel till en början, med pinsamma tystnader och så där, men i takt med att vinflaskorna blev allt tommare lossades alla sociala knutar.

Sara och Filippa hade styrt upp en frågesport om året 2009 och den tog jag, Per och Emelie hem i stor stil. Jag och frågesporter går ofta bra ihop - så sent som för en månad sedan vann jag ju Arsenal Swedens frågesport på julfesten.

Sedan kom tolvslaget, och därefter var det dans, dans, dans tills alla somnade eller åkte iväg i taxibilar åt olika håll. Det var på det stora hela en lyckad fest, där ingenting gick sönder (vad jag vet) eller något otrevligt inträffade.

Mitt nyårslöfte 2010: Inte börja röka.

1 kommentar:

Anonym sa...

bra start