onsdag 17 mars 2010

Fler comebacker än Foppa

Sagan om konungens återkomst var det kanske inte frågan om, men återkomst är ordet på allas läppar för tillfället. Och med allas läppar menar jag givetvis mina egna. Det har nämligen handlat om återkomst i både Heby och på Arlanda under de senaste två dagarna.

Igår var det uppstigning barnsligt tidigt men istället för att vänta framför TV-shop på att Barntrean med Skurt och Ingamaj skulle börja fick jag kolla på text-tv live innan nyhetsmorgon började, varpå det bara var att löpa till bussen. Alltså en ganska exakt kopia av hur mina mornar såg ut i höstas. Just den aspekten av arbetslivet saknar jag inte det minsta.

Det var kul att vara tillbaka i Heby, och jag fick ett gott mottagande av lärarna och ett åtminstone ljummet mottagande av eleverna. Men det var flera stycken som faktiskt inte var tonårssura när de såg mig, så det får jag ju ta som en verklig komplimang. Ungdomarna brukar ju inte direkt sockra med positiva omdömen om man uttrycker sig milt.

Dagen flöt på utan missöden och jag hade några väldigt lugna och snälla klasser. Så kan alltså skolverksamhet också yttra sig. Intressant. Jag åtog mig också ytterligare vickdagar under våren, så det blir fler utflykter i verkligheten framöver.

Idag var det också tidig väckning eftersom att några uttag skulle bytas ut, så det var ju en ganska obekväm start på dagen att sömndrucken släppa in en hantverkare i lägenheten. En promenad och en sväng till skolan senare blev det stress ner till bussen - jag hann precis - och ut till Stockholm ARN. Det var med blandade känslor jag klev in på flygplatsen igen, för det är ju något av en missräkning. Jag hade hoppats att ha ett riktigt jobb vid det här laget, men nu är det som det är. Samtidigt fick jag ett ganska gott mottagande även där så något har jag i alla fall lyckats med på mina arbetsplatser.

Trots att det var över ett halvår sedan jag jobbade på plattan var det förvånansvärt lätt att komma in i lunken igen. Jag körde trucken med den sömngångaraktiga säkerhet hos ett barn som har lärt sig någonting utantill, så det blev inga missöden här heller. Men jag har en lång sommar framför mig, och borde redan nu börja samla på mig tips om bra hemsidor att läsa när Internet tar slut under andra arbetsdagen. Några tips?

Som avslutning på dagen slängde jag ihop en portion chevre chaud. Det var en mycket delikat encore.

Inga kommentarer: