måndag 29 mars 2010

Språket är inte enkelt, men fantastiskt

Ovanstående rad är hämtad ur Bolanders Funktionell grammatik och är fruktansvärt provocerande när man börjar tentaplugga några dagar för sent, och inser att man inte kommer ihåg allting så bra som man borde av de två tidigare grammatikvändor man har haft under tiden i plugget. Språket är inte enkelt, men du kan dra åt helvete med dina klämkäcka, och misslyckade, försök till ordstäv. Det hade varit en bättre sak att skriva i grammatikboken.

Men riktigt så illa som jag ger sken av här är det faktiskt inte. Det var smått paniskt i början av dagen, men nu har jag suttit ett antal timmar så de där igenfrusna partierna av hjärnan börjar så sakteliga tina upp nu. Jag minns saker om verb som jag aldrig trodde jag skulle tänka på igen. Futurum preteritum och sånt. Ja, ni vet. Gammal skåpmat.

Tentan är inte förrän på onsdag, men tisdagen kommer att tillbringas ute i Heby med en vickdag igen så det kommer sannolikt inte att bli så mycket plugg gjort. Känner jag mig själv rätt kommer jag leta upp assistentgrabbarna och ägna mina lediga stunder åt att diskutera Proust fotboll.

Inga kommentarer: