söndag 16 maj 2010

Långt ifrån lagom

En nackdel med att åka buss istället för tåg är att det tar längre tid, särskilt i kötider som söndagseftermiddagen efter Kristi Himmelfärdsdag. En fördel är att det finns gratis Internet ombord.

Det är egentligen helt orimligt att SJ tar extra betalt för att man ska få gå online ombord på deras tåg. Man har ju redan betalt för biljetten, och då ska väl Internet - som ju är en mänsklig rättighet - vara tillgängligt utan avgift. Nej, här är Swebus ett föredöme.

Swebus är dock inte ett föredöme när det kommer till organiserade ombordstigningar. Jag tror aldrig jag har varit med om en Swebusresa där man har fått klart för sig direkt vilken buss jag ska kliva på, utan att först förvirrat tvingats fråga någon ännu mer förvirrad representant för bolaget. Det är märkligt att ett så pass stort bolag inte har lyckats skapa ett mer effektivt system. Å andra sidan har jag alltid kommit på rätt buss till slut, så det är väl det som är huvudsaken.

Nu har jag knappt två timmar kvar till Uppsala. Vi har just passerat Botkyrka, men det har ju ni som kan era stadsslogans redan räknat ut.

Inga kommentarer: