fredag 21 mars 2008

Att få arslet ur vagnen

Skönt med flera dagar i rad (två) utan någon inbokad aktivitet. Det innebär att jag har tid att ta itu med sådana sysslor som annars brukar skjutas upp mer intensivt än en heroinist. Jag tänker främst på tvättning och städning, men även mer oortodoxa vardagssysslor som att sortera viktiga papper och att göra plats i bokhyllan för fler böcker.

Det ger en oehörd inre tillfredställelse att få beting som ovanstående utförda. Att slippa det där stinget av ångest varje gång man ser högen med viktiga papper, och att slippa sucka uppgivet när bokstaplarna på golvet rasar är små, men viktiga steg, på vägen till självförverkligande. Lite som att nå nirvana för att prata världens bästa religion.

Jag har dock inte kommit så långt ännu, men jag brukar sällan formtoppa före kl 19.00. Så jag kommer att genomföra en grundligt städning innan kvällen är över. Min mest aktiva period sammanfaller med spindelapans - kl 22.00-02.00. I övrigt inga jämförelser.

Jag hade dock kunnat anamma en högre ambitionsnivå. Min garderob har tiggt om en rensning sedan hösten 2004 och i skrivbordslådorna ligger fortfarande artefakter från mellanstadiet. Men det får bli del två i Få-Arslet-Ur-Vagnen-Projektet-2008. Det är ju aldrig för sent för att skjuta upp något.

1 kommentar:

Anonym sa...

eh, menar du att du faktiskt får sånt där gjort? jag trodde det var strikt förbehållet hemtentor etc. att göra i ordning hemma..