måndag 17 mars 2008

På allmän begäran

Det har varit extremt mycket snack om min uppsats om vampyrer på sistone, och verkligen alla verkar vara überintresserade av den. Det är en hype som bara har sin motsvarighet i Da Vinci-koden och Björn Gustavsson. Uppsatsen kommer ut i handeln i april, men redan nu kan jag publicera följande stycke.

Ur uppsatsen "Ajvide Lindqvist - Förnyare eller traditionalist? En komparativ studie om gestaltningen av vampyren i Dracula och Låt den rätte komma in" av Axel Asplund.

Sammanfattning

Syftet med uppsatsen var att undersöka huruvida Ajvide Lindqvist förnyar gestaltningen av vampyren eller inte och jag utgick från följande frågeställningar: Vilka är de klassiska greppen och reglerna inom vampyrgenren vid gestaltningen av vampyren? Vilka av dessa använder sig Ajvide Lindqvist av? Bryter han mot någon av reglerna? I så fall; hur och varför?

För att ta reda på detta jämförde jag via textanalys hur vampyrerna Dracula i Stokers Dracula och Eli i Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in gestaltas. Jag utgick också från sekundärlitteratur om vampyrtemat för att se vilka de traditionella karaktärsdragen för en vampyr är.

Jag kom fram till följande resultat: Ajvide Lindqvist använder sig av några av de traditionella greppen och det finns en hel del likheter mellan Dracula och Eli. Exempel på det är deras jakt på blod som föda, deras fysiska likheter och övermänskliga förmågor samt att de måste lyda de oskrivna reglerna för vampyrer för att överleva.

Men det finns också stora skillnader mellan vampyrerna, som deras olika känslor för sina offer, deras olika behov av gemenskap och kärlek, Draculas maskulinitet mot Elis vacklande könsidentitet samt några av de traditionella egenskaperna hos en vampyr som Dracula har men Eli saknar.

Det finns tre orsaker till dessa skillnader. Dessa är följande: Ajvide Lindqvist vill göra Eli till en mer dynamisk och sympatisk karaktär genom att ge honom mer psykologiskt djup. Det andra skälet är att författaren vill skapa en mer trovärdig känsla i romanen genom att skala av några av de sagomässiga detaljerna i den klassiska vampyrgestaltningen. Den tredje anledningen till skillnaderna mellan vampyrerna är att författaren strävar efter att göra Eli till katalysatorn i Oskars hämnd mot sina mobbare genom att ge Eli ett behov av närhet och kärlek.

Detta gör John Ajvide Lindqvists gestaltning av vampyren nyskapande.

* * *

Efter detta inofficiella pretto-VM kan jag nu ta tag i nästa skoluppgift - en hemtenta som ska in på torsdag och vara cirka sex-sju sidor lång. Jag älskar mitt liv.

Och just det. I kväll ska jag jobba. My God, jag älskar mitt liv!

4 kommentarer:

Hannes Asplund sa...

"En komparativ studie om gestaltningen av vampyren i Dracula och Låt den rätte komma in"

Jag väntar nog med att börja plugga ett tag till.

hanmedmustaschen sa...

Ditt val av tempus är tveksamt. Personligen föredrar jag presens även i sammanfattningen. På detta sätt skapas en dynamik och en känsla av ett texten är levande. Dessutom bör du minska antalet personliga pronomen. /Han som aldrig lämnar in saker i tid såvida de inte är grupparbeten

ps. Du har genomfört en mycket klok och välavvägd analys dock. Well done! Ds.

Anonym sa...

Du har en röd tråd genom hela sammanfattningen. Tydliga, fokuserade paragrafer och ett varierat språk. Du får MVG. /Hon som aldrig rättar saker inom en rimlig tid såvida de inte är Nationella Prov

Anonym sa...

Hej Axel!

Tänker skriva b-uppsats i litvet om vampyrerna i Meyers Twilight och skulle tycka det var mycket intressant att läsa din uppsats.

Skulle det vara möjligt?

Med vänliga hälsningar
Loveina

loveina snabel-a swipnet.se