fredag 21 mars 2008

En bakfull filosof

Trogna läsare vet att jag är väldigt intresserad av filosofi i allmänhet och Ludwig Wittgenstein synnerhet. Det har hänt vid fler än ett tillfälle att jag har blivit utsedd till 2000-talets svar på österrikaren. Jag skulle inte gå så långt personligen, men det är hedrande att det finns folk som tycker så.

I går morse, när jag vaknade bakfull och kände allmänt trasig, hade jag fått ett SMS från Kalle (han som är släkt med Sven von Essen, ni vet). Han hade liksom jag varit på Kalmars kvällen före och druckit både öl och olika spritar, och nu hade hans son Lill-Esh tvingat upp honom kl åtta på morgonen.

"Jag e full och bygger med duplo" skrev han.

För effektens skull väntade jag några minuter, men sedan kom svaret till mig likt en oppfinnarjockesk snilleblixt: "Bygger vi inte alla med duplo? I någon mening alltså..."

Djupare än så går det knappast att bli. Och, mycket riktigt, som i ett trollslag försvann nästan all baksmälla och jag kunde gå till skolan.

/2000-talets Wittgenstein

1 kommentar:

Anonym sa...

And Wittgenstein was a beery swine
Who was just as schloshed as Schlegel...
Jepp du är wittgenstein.