torsdag 6 mars 2008

Recension: Miss Li

När: 5/3 2008
Var: Katalin, Uppsala
Bäst: Two nil in the San Siro
Sämst: Mellansnacket
Betyg:

Miss Li bygger en stor del av sin scenshow på förvirring. Det ska vara lite går-det-så-går-det-tänk på allting som sker på scenen och det mesta ska komma spontant. När det funkar blir det hur charmigt och kul som helst, men det är en svår balansgång att hålla det lagom förvirrat. Den här gången var tyvärr balansen för dålig.

Efter ett förband - Little Marbles - som bestod av två tjejer från Norrköping med tokiga frisyrer som sjöng samma låt sju gånger, och sedan körde den på engelska också, klev Miss Li och hennes välklädda band på. De inledde med inledningsspåret på den senaste plattan, Why don't you love me, och so far so good.

Därefter började det spåra nästan direkt. Jag trodde aldrig att det första mellansnacket skulle ta slut och hon började surra om det ena och det andra och det tredje. Det var interskämt med bandet, funderingar om vilken nästa låt skulle vara och hyllningar till Katalin om vartannat. Jag började fundera över hur många tjeckiska halvlitersöl dalkullan egentligen hade satt i sig i logen bakom scenen.

Det var nog fler än jag som tyckte de långa utläggen mellan låtarna var irriterande. Esh, till exempel, gick efter fem låtar. Han skyllde på att han skulle med ett tåg, men det gick ju - som det så berömt brukar sägas - fler tåg den kvällen. Till slut fick till och med bandet säga till Miss Li att sluta snacka så förbannat och börja sjunga istället.

För det var ju därför vi hade kommit. Det är låtarna man vill åt och inte mellansnacket - vill jag ha det tvärtom går jag och ser The Hives. När Missen väl sjöng var det lika fint som vanligt, då jag tycker hennes svängiga låtar gör sig alldeles utmärkt live. Nu var hon visserligen förkyld så alla toner satt inte klockrent, och förkylningen var kanske också anledningen till allt snack.

Vore det bara för musiken hade det varit en bra spelning, men det osammanhängande och ostrukturerade mellansnacket gjorde att helhetsintrycket blev sämre. Jag kräver skärpning på Yran i Östersund i sommar.

1 kommentar:

Hannes Asplund sa...

Hon har fått hybris.