torsdag 27 mars 2008

In i kylan

Bortsett från den fantastiskt smakfulla och funktionella inredningen är mitt rum intressant ur en annan synvinkel. Jag syftar inte på den varma tapeten, utan det är snarare något som är motsatsen till varmt. Nämligen temperaturen.

Värmen, eller snarare bristen på värme, har varit ett stort irritationsmoment sedan den första köldknäppen kom hösten 2006. En ventil under fönstret är helt omöjlig att stänga och ur den vräks iskyla in i rummet, och trots att jag har isolerat denna med strumpor blir kylan i bland outhärdlig.

Den här vinterns milda väder i kombination med att elementen faktiskt har varit igång har inneburit att rummet trots allt har varit beboeligt under det senaste halvåret, men efter den senaste veckans köldrekord har det blivit värre än någonsin. Vi snackar nära nog minusgrader.

Det är inte ovanligt att man kommer hem efter en promenad på stan och istället för att hänga av sig jackan, får man klä på sig mer kläder. På nätterna vaknar jag med rimfrost i mustascherna. Mössa, skor och många lager kläder är ett måste för att överleva. Ola Skinnarmos bok Ensam mot Sydpolen har erbjudit många avgörande tips på överlevnadsfronten.

Nu ska jag gå och offra en get eller något till Frej, eller vem det nu är som bestämmer över vädret, så att han sätter fart på våren och värmen.

1 kommentar:

Debbs sa...

Köpa ett fristående element kan ju vara en idé. Å andra sidan för att täcka det så krävs det att man jobbar ett eller två extrapass. Kan bli en tuff avvägning. Frost i mustachen eller fraktpaket upp i röven....bara du har svaret.