söndag 30 mars 2008

Hjärntvättad av Perrelli

På jobbet om söndagarna brukar det spelas musik i Fedexs högtalaranläggning. Tidigare har någon av turrarna sett till att sätta på typ The Voice of hiphop eller något och då var det ju bara att koppla bort hörseln så var det lungt. Men inte idag.

Idag var det P3 Svea för hela pengen och det kan man ju inte klaga på överhövetaget. Det är kanal som jag länge har varit en trogen lyssnare utav, särskilt på den tiden när jag inte hade någon Mp3-spelare i mobileo och fick finna mig i att lyssna på radio när jag satt och grät av jobbångest på buss 801 till ARN.

Men sedan jag skrotade min gamla mobil har jag inte lyssnat på kanalen och något har hänt med låtlistorna. Minst två av tre låtar som spelas måste uppenbarligen ha varit med i Melodifestivalen och av dessa ska varannan vara vinnarlåten Hero med Charlotte Perrelli. Samtidigt spelade de ibland Håkan H eller Veronica Maggio, så jag var tvungen att spetsa öronen vid varje intro.

Nu tänker jag inte falla ut i någon löjlig alternativhipp harang om hur otroligt jävla dålig Melodifestivalen är, för det känns bara så elitistiskt. De som är med i den tävlingen är duktiga artister, som bara kommit snett i livet så de förtjänar inget hat, utan det är omtanke och hjälp de behöver. Men jag behöver väl inte tvingas lyssna på enbart dessa låtar under ett helt arbetspass? Jag har inte orsakat något lidande för artisterna (bortsett från min ledande roll i den mycket obehagliga mobbningen av Amy Diamond under åren 2000-2004), så varför ger de sig på mig?

Sedan jobbpasset tog slut har jag varit tvungen att ständigt omge mig av en tung ljudmatta för annars börjar det ringa i 'fvudet som elak tinnitus: Oh-oh, out of the light, like a star, like a hero, love will survive...

Jag behövde inte ens googla texten.

Inga kommentarer: