söndag 24 augusti 2008

Göteborg, Ålborg, Flensburg, Stockholm

Jag har varit på bilsemester i norra Europa. Detta i Arsenal Swedens namn.

Anledningen till min och Landers tripp var att Frankrikes landslag spelade match i Göteborg, detta helvete på jorden, och i och med att alla franska spelare spelar eller har spelat i Arsenal var detta ett unikt tillfälle för att få till intervjuer. Mycket riktigt fick Lander en pratstund med Gael Clichy, men någon mer spelare hann han inte med. Han fick dock bra material av den gode vänsterbacken.

Efter Sverige-Frankrike åt vi chips på hotellet på Avenyyyyyyn. Det var mycket gott.

Någon kärlek för Göteborg kände jag inte den här gången heller. Jag vet inte vad det beror på, men jag tror det är alla trådbussar som man blir överkörd av hela tiden. Det är samma sak i Norrköping. Jag hatar trådbussar så hemskt mycket.

Sedan styrde vi hyrbilen mot sydost.
-Men åkte ni inte ner i Kattegat då? frågar ni nu.
-Vi tog ju Stena Line så klart, din dummerjöns, svarar jag.
Alltid kul att åka båt, och få känna vinden i ansiktet igen.

Vi kom fram till Ålborg och gjorde en lång intervju med Bruce Rioch som tränade Arsenal under en säsong på 90-talet. Han var väldigt trevlig, och bjöd på en hel del fina citat. Det var en gemytligt stämning i klubben som är regerande dansk mästare och det var skönt att för en gångs skull få till en intervju utan en massa krångel. Till och med Andreas Johansson var trevligt. Fast lite dryg också.

Sedan blåste vi ner genom Jylland, som måste vara den tråkigaste delen av Skandinavien. Hela vägen såg likadan ut - bara en massa ängar. Har de inga städer i Danmark?

Målet var Tyskland på grund av den svenska alkoholpolitiken. Vi skulle handla alltså. Det blev Flensostburg som övernattningsstad, och där avnjöt vi en fantastisk wienerschnitzel och några glas av det lokala ölet. Vi bodde på norra Europas oskönaste hotell i vad som kändes som en båthytt.

I fredags åkte vi till Sverige, via ett pitstopp på Bordershop i Puttgarten. Där handlade jag stora mängder alkohol - fyra flak öl, två bib vin och tre flaskor sprit. Allt för det facila priset av drygt 800 kronor.

Resan upp till Stockholm var smådryg, och stördes av att en bil brann upp utanför Norrköping under stor dramatik. Men vi kom fram till slut och checkade in på ett hotell vid T-centralen. Vårat rum var stort nog för att inhysa en badmintonbana, och det var på nivån att man gick vilse på vägen till toaletten.

Igår höll Arsenal Sweden årsmöte på O'Learys Götgatan, och det slutade som vanligt i ett mindre fylleslag. Och då är jag så klart inte den som är den. Arsenal torskade dock matchen så det lade ju lite sardin på stämningen ett tag. Men sånt är livet - ibland vinner man och ibland förlorar man. Man får ta en match i taget helt enkelt. Det är ju alltid kul att göra mål, men huvudsaken är att laget vinner. Det finns fler fiskar i havet. Och så vidare, och så vidare.

Nu, efter en inte helt laglig körning till Uppsala, ligger Lander däckad på min soffa och jag slökollar på Premier League. En klassisk bakissöndag med pizza och cola fick runda av den här veckan på resande fot. Det känns bra tycker jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så du fick träffa den lille nazisten? Pratade ni om hans inhopp på 30 sekunder där han fick rött kort och fixade straff åt andra laget?


Varför säger du dummerjöns hela tiden?

http://hannesasplund.blogspot.com/2008/07/hela-knasiga-slkten.html

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

I hate you Kenny.