onsdag 21 oktober 2009

Det skulle handla om de senaste dagarna, men spårade ut i skolmat

Mycket att göra, då går dagarna fort. Måndag till tisdag har varit späckade som buken efter ett julbord, så jobba och fixa beting om kvällarna är det som har hunnits med.

Dagarna var snarlika. Ganska trevliga lektioner, med bara cirka en utskällning per dag, och that's ungefär it. Ja, just det. Glömde en oerhört viktig sak från i måndags, och väljer att illustrera det med en bild.

*hämtar mobilsladd och laddar upp bilder, dör av den ansträngningen*


Knäpp korv? Det här är ju en lärdomsinstutition. Borde det inte bjudas på klok eller värsta fall streetsmart korv istället. Inte knäpp. Och det var dessutom inget knäppt med den alls. Bortsett från det faktum att den smakade lättsaltat vatten, och inte korv. Det var naturligtvis en stor besvikelse. Korv ska ju smaka korv. Basta!

Som lök på korven är det dessutom risgrynsgröt på fredag. Det är min allra sämsta skolmaträtt. Det brukade vara stuvad spenat, men sedan jag läste fel i Våla en gång och förväntade mig hamburgare men fick risgrynsgröt är världsrankingen omkullkastad. Det blir att testa den lokala kebaben på torget på fredag istället.

Annars har maten varit godkänd den här veckan. Gårdagens cornflakesfisk var lite slapp i köttet, men smakade hyfsat och dagens skinkfrestelse höll krämighetsmåttet. Jag har höga förväntningar på MOM THE MEATLOAF, FUCK i morgon, men den kommer knappast inte nå upp till den standard som den strimlade grisen vi serverades med löksås och potatis för några veckor sedan satte. Den grisen måste ha blivit matad med enbart gåslever under uppväxten, för den smälte i munnen. Smaklökarna dansade schottis.

Det här inlägget tog en oväntad utveckling. Jag sov dåligt i natt, och har antagligen därför återfått mitt jobbiga illamående under dagen, så jag har ingen som helst kontroll över fingrar eller hjärnans språkcentra. Men jag tycker att det blev ett intressant nedslag i den ständigt aktuella debatten om skolmaten. Och om det inte framgick är min ståndpunkt att skolmaten generellt sett är bra i den svenska skolan, men att den kan bli bättre.

Men den Jimmie Åkesson-kontroversiella åsikten lämnar jag er för dagen.

PS. Låter inte ordet råkost jävligt äckligt?

2 kommentarer:

Diamond Champagne sa...

sjukt bra inlägg

Joel sa...

Alla maträtter som heter någonting med "frestelse" låter så fantastiska.
Janssons är svarta fåret där dock.