tisdag 17 november 2009

Mer service åt publicen

I dessa Ullared- och Para Dig Hotell-tider känns det skönt att det finns en medieinstans som fortfarande tar sin publik på allvar. Kvällens program på SVT har hållit så hög klass att jag inte ens har haft tid att diska efter min lukulliska köttfärssås.

Det började med Vem Vet Mest? där, från ingenstans, Stefan Holm plötsligt dök upp som deltagare. Jag räknade kallt med att han skulle ta hem hela tävlingen lika enkelt som han saxar över två meter, men överraskande nog gick han inte ens till final. Vad hände där med rainman-värmlänningen?

Kvällen fortsatte med ett brittiskt musikprogram, som ägnade stor tid åt en intervju med landets skönaste artist Lily Allen och hon drog också av två låtar från senaste skivan. Aktuellt? Nej. Bra? Mycket.

Sedan var det dags för Sommarpratarna, där till och med Pia Johansson gjorde ett sunt intryck. Det var ett lågmält och seriöst program där de tog upp allt från barnlöshet till existentiella frågor om huruvida det finns en Gud eller inte. Det var väldigt intressant att lyssna på dessa kloka människor diskutera på ett både tungt och ibland också lättsamt sätt. Detta programformat skulle kunna ses som en kusin till Stjärnorna på Slottet, ett program jag har skyhöga förväntningar på med tanke på laguppställningen där, men med mer fokus på Det Goda Samtalet. Det var mycket bra, så bra att jag inte ens slog över till Family Guy vid halv nio.

Nu avrundas kvällen med alltid lika sympatiska Aktuellt. Länge leve public service!

Inga kommentarer: