tisdag 22 juli 2008

En stor triumf i det lilla

Att jag inte är någon Lisbeth Salander vad gäller datorer är ingen hemlighet. Jag är inte ens Carl Hamilton. Men nu har jag löst ett problem med min dator som har gäckat mig under flera månader.

Problemet kan synas trivialt, och är som alla dataproblem ett fett i-lands. Trots det har det varit källa till stor irritation och blivit något av en tidstjyv.
Alltså, problemet har varit detta: Det har inte gått att scrolla nedåt i en text med hjälp av piltangenterna under det senaste halvåret, då man enbart har hoppat till slutet av sidan och inte bara någon centimeter som regeln är. Jag vet inte hur många gånger jag har tappat bort mig i texter på grund av detta, men vi snackar hundratals.

Jag har tänkt att det där borde lösa sig själv, eftersom att det uppstod av sig självt. Så har emellertid inte blivit fallet. Fram till idag, då jag en gång för alla gav mig fan på att hitta boven i dramat. Vilket jag omsider gjorde, och vips - ett klick i en ruta senare - så kunde jag åter använda mig av piltangenterna vid scrollning.

Det är en glädjens dag.

Nu ska jag skaffa mig ett liv.

Inga kommentarer: