söndag 12 oktober 2008

Farsan, Knut, Martha och jag

Fredagen kunde inte ha fått en bättre avslutning. Efter jobbet mötte jag upp farsan vid konserthuset där han hade sett fadosångerskan Mariza som är världsberömd i hela Portugal och vi gick till puben Pipes of Scotland - och ryktet stämde. De hade sköna gamla Stella Artois på fat. Men istället för att kasta mig in i baren och idka samlag med tappen valde jag helt coolt att beställa en pint. Det var mycket, mycket gott och I shall return!

Lördagen var lugn. Det blev en sväng på stada och lunch på den där fiskrestaurangen vid Forex. Bordet bredvid oss togs snart i besittning av Antikrundans Knut Knutsson med sällskap. De skandaler jag kan avslöja från tjyvlyssnandet på skåningen var att han planerade att köra bil senare under dagen och därför bara skulle ha minimalt med vin samt att det var först när han kom till Lund som han började kallas Knut. Tidigare var han känd som Knutte.

Sedan blev det en hyfsat kompetent rulle på Fyrisbiografen. The Other Boleyn Girl med alldeles underbara Scarlett Johansson och nästan lika underbara Natalie Portman. Portman dog i slutet på grund av en olycklig halshuggning. Och visste ni förresten att Henry VIII bröt med den katolska kyrkan enbart för att han ville ligga med henne?

Efter lite häng framför England-Kazakstan på tv gled vi ner till Katalin och kollade på Martha Wainwright - i Knuts anda kommer en mer utförlig värdering av henne senare.

Idag ska jag göra något nyttigt. Städa? Plugga lite? Eller rentav lata mig? Det är för många val. Som den åttiotalist jag är väljer jag att välja ingetdera. Jag åker till Thailand i ett halvår istället för att fundera på framtiden, "hitta mig själv" och spela gitarr på en strand.

Till sist konstaterar jag att Jörg Haider har omkommit i en bilolycka. Här höjer jag min ena hand rakt upp, som om jag ville svara på en fråga i skolan, i enlighet med det internationella tecknet för "nu är jag ironisk" och säger: Vilken oerhörd förlust för demokratin.

Inga kommentarer: