onsdag 16 april 2008

Inför Göteborgskärran

I kväll ansvarar Axel Asplund för att ta in Jetpak-frakten på kärran som anländer från Göteborg klockan 20.00. Runt om i Sverige riktas nu blickarna mot Arlanda och gate 43.

Det är ett tungt ansvar, men Asplund är övertygad om att det kommer att gå smärtfritt.
- Jag har plockat göteborgaren många gånger tidigare, så jag ser inte varför den skulle innebära problem i dag, säger han till King Kolo. Dessutom är det bara drygt 300 kg i kväll, mot det normala halvtonet.

Hur laddar du upp?
- Jag gör som vanligt. Kollar i Jena vad det är för frakt och vilka tranferpunkter jag har att jobba med. Sedan kollar jag upp gater om det är snabbtransfers, men det är det inte i dag. Jag planerar också för hur många bagagevagnar som ska användas.

Hur många vagnar tror du det går åt i dag?
- Magkänslan säger tre. En till Luleå, en till Umeå och en blandad.

Och hur är det med nerverna?
- Jag känner mig ganska lugn just nu, men ju närmare blockning man kommer ju mer känns det. Men det är alltid bra med lite matchpuls, det gör en bara mer koncentrerad.

Vad har du för taktik?
- Det gäller att ta det lungt från början och se till att placera vagnarna på ett bra sätt. Därefter är det bara att ta ett paket i taget, och styra lastarna rätt. Det här ska gå bra.

Till sist, vad önskar du dig mest just nu?
- Att Göteborgskärran ska landa. Och världsfred.

Inga kommentarer: