måndag 14 april 2008

Lappkrig i korridoren

Nej, det är inte Martin Sourra som har gått i väpnad konflikt på Trädgårdsgatan 17B. Det är de handskrivna lapparnas Dagen D som har inträffat.

Det hela började med en oskyldig lapp från Sofia, där hon riktade en uppmaning till "korren" att bli mer noggrann vad gäller städning och diskning. Ett klart rimligt krav, då dessa detaljer har genomförts halvhjärtat av samtliga sedan nyår med föga oväntat resultat.

Men därefter tog det hus i helvete. Någon, av allt att döma Christian och Patrik, slängde korridorens stekpannor, och meddelade detta med ett käckt meddelande: "Nu har vi inga stekpannor längre :) !". Detta orsakade enorm irritation hos mig då jag inte kunde steka min bacon som planerat, och jag svarade: "Ett tips: Köp nya stekpannor först - sedan släng de gamla. /Axel" (notera att jag ej var anonym).

"Slaget är vunnet" tänkte jag, mycket tillfreds med mig själv.

Men Patrik svarade nästa dag: "OK, så fort du betalar in 100 kr för våren till korridorskassan så det finns några pengar att handla för." Min kritik mot det ologiska i beslutet att slänga stekpannorna innan korridoren hade ekonomiska förutsättningar till ett inköp gick därmed honom helt förbi.

Jag lät Patriks genmäle stå obesvarat, då jag ansåg att det inte förde debatten vidare. Han måste dessbättre ha insett det irrationella i hans beteende, för nästa dag fanns det en ny uppdatering. "Nu har jag köpt nya stekpannor". Bra så.

Men när man trodde att Victory Day äntligen hade kommit, fanns det i morse två nya lappar i köket. En, där Sofia av någon anledning förnekade sin inblandning i stekpannekrisen, och en med trivselregler för kaffebryggaren. Båda kändes lika ointressanta.

Dessa lappar, ständigt dessa lappar. Börjar det kanske bli dags att lämna korridorslivet bakom sig?

2 kommentarer:

Anonym sa...

En uppmaning till samboskap kanske?

Anonym sa...

kryddar med lappen "det här är INTE okej" satt på två tallrikar i diskhon i Match korridor...