lördag 4 juli 2009

Vilse i sminkdjungeln

Folk som har läst Saras blogg de senaste dagarna har kanske tänkt "men harre vad hon klagar på sin lägenhets beskaffenhet". Jag kan dock meddela att hon inte har överdrivit alls. Har man fönstrena i ettan öppna blir det visserligen pyttelite svalare härinne, men då får man leva med kakafonin som Gud glömde. Det är folk som fylleskriker, bilar som varvar upp/tutar/kör utan ljuddämpare, diverse utryckningsfordon med övertända sirener, KLM-kärror som rytlyfter mot Amsterdam och världsrekord i godståg på nätterna. Öronproppar är ett måste om man vill sova överhuvudtaget.

Men ni känner ju mig - jag är inte den som klagar i onödan. Det är, så här i Roskildetider, festivalstämning att sova med öronproppar. Inget ont som inte har något gott med sig. Och steker man öronproppar i riktligt med smör och sedan gör en stuvning blir de just goda.

Igår träffade jag också min lille, lille bror Hannes och kollade på när han spillde ner sig själv med kaffe, samt lyssnade på hans Oslo-minnen. Det var trevligt där vi satt under ett parasol på Trädgårdstorget och undvek åskskuren samt kollade pärmmänniskorna som attackerade varenda fredagsflanör, med hetserbjudanden om mobiler, Greenpeace och God el. Jag kände att jag hatade de där gåpåiga ungdomarna någonstans, samtidigt som jag tyckte synd om dem - för i dagens läge måste man ta de jobb som finns.

Jag gick ett ärende åt Sara på Åhléns, nämligen ett inköp av så kallade makeup-svampar. Hannes tyckte detta var extremt kul och tajmade fram en bra kommentar när jag stod i kassan. Typ:
- Glömde du inte dina tamponger nu?

För första gången i mitt liv saknade jag svar på tal på en Hanneskommentar, och jag är kvinna nog att veta när jag är besegrad. 1-0 till Hannes. Jag var tvungen att gå in på Clas Ohlson och detaljstudera bandsågar ett tag för att få upp mitt manlighetsindex efter snedsteget in på sminkavdelningen.

På kvällen satte jag och Sara i oss lite nötdjur och Lohmanders. Det var en så kallad lugn hemmakväll, med lite vin och några bättre belgiska buteljer. Och shuffle inställt på Itunes. Gott så.

Inga kommentarer: