fredag 26 december 2008

Juldagen away - fuckin love it

Julafton var som julafton brukar vara. Lite småmysig och småseg sådär, och allt var sig likt. Mamma droppade sina vanliga kommentarer under Karl-Bertil och hade sina klassiska nödrim på paketen. Det var som det ska vara helt enkelt.

Under juldagen höll jag mig lugn större delen av dagen. Kollade på två filmer, Happ-go-lucky (mycket bra) och Stepbrothers (nja), käkade mer julmat och var allmänt lat. På kvällen tog jag mig ner till Per som traditionsenligt bjöd in till party. Alla var där, som det heter och det var särskilt god uppslutning från gamla klass 9A anno 1999 på Folkungaskolan. Mycket trevlig och min vin-bib var osedvanligt populär bland gästerna, så populär att jag knappt fick något själv. Jag stal dock grogg från Per. Det fick jag eftersom att hans fru drack upp mitt vin.

Jag höll mig kvar ganska länge, kanske till 03-04 någongång och sedan gick jag inte hem och sov, utan istället hem till Sara.

I morse var jag väldigt trött, men det var sagt att vi skulle till mormor. Hannes var dock hinduismbakis så han pallade inte följa med. Men kan säga att han inte gjorde vår mor stolt i just det läget. Jag tror dock inte att han kläktes. Inte alls. Nej då.

Hos mormor i Skäggetorp var det bara att bita ihop och ta några tallrikar julmat, och sedan hugga en powernap på soffan framför amerikansk fotboll(!). Det var dock värt att åka dit för att höra ytterligare en klassisk mormor Eivor-formulering. Hon pratade om sin sänggranne från då hon var inlagd på sjukhuset för några år sedan som hade problem med gaser, och det var då det bevingade uttrycket "fes-os" myntades. Ett mycket bra ord som jag nu ska försöka använda mer frekvent.

Sedan jag kom har jag slökollat på Fanny och Alexander - Jarl Kulle är så oerhört kåt - och nu blir det ännu en Arsenalförlust. Can't wait.

4 kommentarer:

Anonym sa...

...och jag var mig också lik, trampade på i klaveret. Jag HATAR eltandborstar. De har förstört mitt liv och mitt rep.... Erbjudandet kvarstår, du får ta vilken julklapp av mina du vill. Förutom Wall-e och ljusstaken.

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Jag tror på att omfamna sina rädslor. Du måste skaffa en eltandborste och inleda någon form av terapi.

Anonym sa...

Vad faan gör inte en så stor grej av det! Jag hade tänkt köpa en billigare borste och så fick jag den gratis. ALLA tjänade på det, utom Kerstin som fortfarande försöker få bort fotsmaken ur munnen.

Anonym sa...

mmm.. feet.... arrghl.