måndag 8 december 2008

Skolungdomarnas fullmåne

Vi vet att folk blir dumma i huvudet när det är fullmåne. Det har en gammal kursare till mig bevisat genom empiriska studier då han körde t-bana i Stockholm. Han påstod en gång att folk blir extra dumma i huvudet i samband med fullmåne, så jag ser ingen anledning att tvivla på det.

Jag har empiriskt bevisat att skolungdomar på högstadiet blir dumma i huvudet på måndagar. Det går ju för satan inte att ha vissa i möblerade rum. Vissa kan man inte ens ha i omöblerade rum (min VFU-skola håller på att flytta till renoverade lokaler så vissa rum är faktiskt omöblerade). Det är det enda som är positivt med depression-tisdagarna - att eleverna har fallit in i ett mer normalt beteende då.

Annars hade jag en bra dag på praktiken trots att jag hade vänt på dygnet löjligt mycket i helgen och bara sov max två timmar i natt. Jag måste, måste sluta tonårssova. Det är helt orimligt att vara vaken till efter tre på söndagsnatten för att man sov till kl 13 dagen innan. Särskilt orimligt blir det när man faktiskt hade ställt klockan på 10 för att slippa vara vaken på natten, men stängt av larmet och somnat om på ett osunt tillfredställande sätt.

Jag vevade av två engelsklektioner och en svensklektion som om jag aldrig hade gjort något annat. Att eleverna sen inte fattade allt eller gjorde riktigt allt de skulle är ju knappast mitt fel. Jag sveper bara fram curlingstenarna, sen är det upp till ungjävlarna att sopa och se till att ta så många poäng som möjligt.

I kväll ska jag tvätta mina lakan. Det finns alla förutsättningar för en riktigt boring kväll med andra ord. Fast ni känner ju mig - jag är inte den som klagar i onödan.

Inga kommentarer: