måndag 27 april 2009

Blicken vänds mot torsdag

Så kommer den smygande. Laddningen inför valborg, denna dekadensens nationaldag. Men jag ska vara ärlig och säga att det inte är riktigt samma övertändhet som brukar infinna sig så här under aprils sista knoppbristande dagar. Kanske beror det på att jag inte får något besök i år, kanske på att hela grejen börjar bli gjord. Jag vet inte.

Men nog finns förväntningarna där. Man börjar staka ut en grovplanering för kval- och valborg, man kollar vädret tio gånger om dagen (det blir sol) och man kör storhandling på Spritcentralen. Långsamt byggs stämningen upp mot den 29: e och sen är det bara att gå all in. Jag kan inte tänka mig att årets festligheter blir annorlunda.

I fjol brakade helvetet loss redan kvällen före kvalborg med någon form av omotiverat fylleslag på Trädgårds, men i år får vi se till att hålla oss på mattan. Tvådagars räcker gott och väl. Att öppna vinflaskor klockan åtta på morgonen är högst omotiverat.

Med valborg i bakhuvudet är det lätt hänt att studierna blir lidande, men idag har jag gjort klart en transkribering (jag älskar inte ljudet av min egen röst) och både hunnit med att tvätta och städa lite i mitt kyffe till rum. Det är inte så jävla illa pinkat på en måndag. Inte illa alls.

Nu ska jag fundera på vad som ska inhandlas i dryckesväg. Jag är sugen på gin och tonic, för att jag är numera medelålders.

Inga kommentarer: