måndag 19 maj 2008

Den enda icke-kriminella

För första gången i mitt liv har jag betalat för att ladda ner en musikfil. Jag är den minst kriminella människan av alla jag känner därmed.

Filen i fråga är Lars Winnerbäcks nya singel Strimmor och intäkterna från den sägs gå till välgörande ändamål. Det tycker jag är bra i dessa mörka tidevarv när cykloner och jordbävningar drabbar våra medmänniskor i Asien och folk hålls fängslade utan rättegång år efter år i Amerikanska krigsfängelser. Mina tolv kronor kan komma att göra skillnaden för dessa arma krakar.

Låten i sig är en typisk Winnerbäckare. Den inleds lungt, för att sedan byggas upp till allsångsvänligt poprockmangel. Efter två lyssningar är det naturligtvis tre Kolos i betyg - den gamle Vidingsjöbon får ju alltid treor i betyg. Men jag är övertygad att Strimmor - i likhet med de flesta andra Larslåtar - kommer att växa efterhand.

Bra start på veckan. Jag blev glad, både av min goda gärning och av låten.

Inga kommentarer: