måndag 5 maj 2008

Konsten att spåra ur

Läser på unt.se om tre studenter som har blivit åtalade för skadegörelse efter ett matkrig i ett korridorskök.

Jag tycker det är en hysteriskt rolig historia. Jag kan se framför mig hur de tre ramlar in i fyran i Flogsta - det måste vara Flogsta det handlar om - drängfulla efter ett besök på Snerikes med efterföljande Palermo-öl, och någon kommer på en briljant idé.
- Vi gör pannkakor!

Sagt och gjort, ingredienser stjäls ur olika kylskåp och smeten börjar röras om i grön plastbunke från IKEA. Plötsligt stöter blanderskan - det är säkert tjejen som rör i och med att vi lever i ett patriarkalt samhälle - till bunken och lite av smeten skvätter på en av snubbarna, som står bredvid som moraliskt stöd med en folköl 3,5 i handen.

All verksamhet i köket stannar upp för ett ögonblick innan den bespillda ynglingen samlar upp lite av smeten på hans byxor med handen och lungt och målmedvetet torkar av sig på damens partytopp. Hon svarar med att i sin tur hälla mjölk på hans axel, varpå det skvätter på yngling B som har närmat sig för att se vad tusan det är för madness som pågår därborta vid diskbänken. Yngling B handlar utan att tänka; han tar tag i bunken och häller smeten över huvudet på kvinnan.

Då brakar helvetet lös. Ägg flyger som svalor genom luften, det som finns kvar i mjölkpaketet sprutas likt en gejser upp i ansiktet på en av männen, och två kilo mjöl bildar deg i kvinnans hår. Ingenting är längre heligt och nu länsas kylskåpet. Blodpudding och bacon, blötlagda bönor och ost, juice och folköl. Allt får duga som ammunition.

Efter tio minuter är kylskåpet tomt, och hela köket är en enda röra. Då får yngling A en galen idé. Med ett primalskri lyfter han upp det länsade kylskåpet och bär det på raka armar mot fönstret. Med skräckblandad förtjusning lyfter kvinnan haspen och sekunden senare singlar kylskåpet som ett höstlöv ner mot Flogstas asfalt, där det möter sin död.

Det är nu tjejen i rummet närmast köket kommer ut.
- VAD I HELVETE HÅLLER NI PÅ MED! vrålar hon. JAG HAR FÖR FAN TENTA I MORGON!
Och så ringer hon polisen.

Det var så det gick till.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, det tror jag med.

Anonym sa...

Vad gjorde du i flogsta!?! Visste du att Hannes snodde allt mitt tåggodis när jag var i Liverpool?

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Dom lovade ju efterfest... Så slutar det med åtal. That's what I call a good night out!

Hannes är en tjyv. Det har jag alltid sagt.

Anonym sa...

De var intare. Inget intare gör är ok. Från australien har jag hört. Eller rättare sagt, jag hörde att ett gäng australiensare blev tagna av polisen för att ha kastat en kyl eller frys, vet inte, från femte våningen någonstans i Flogsta. Var annars? Vem annars?

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Så jävla väntat att det var aussies...

-Mate, look at me. I'm gonna throw this fridge! Yeah! This is really gonna piss them off. Oh, look at 'im go. Ain't that a beauteeeeey?

Anonym sa...

Haha, det är ju lite den attityden tyvärr. Men å andra sidan bor de i floggan som bara är fullt av andra konstiga intare och ännu konstigare svenskar (varför skulle de annars bo där?) som vrålar ut ångest varje kväll vid tio och kastar alla möjliga saker från balkonger. De gör bara som alla andra. Välanpassade indeed.