måndag 26 maj 2008

P3-nyheter är nya Lilla Aktuellt

I bland lyssnar jag på P3 när jag donar i köket. Mest för att kanalen spelar bra låtar samt att den är reklamfri. På regelbunden basis bryts dock programmen i P3 för nyheter, och det är ju i grunden positivt. Problemet med P3-nyheterna är dock att tilltalet är som taget från en lågstadielärare. De verkar tro att alla som lyssnar är åtta år och samlar på doftsuddigummin.

Så här brukar det låta:
"I dag inleds en FN-konferens i Sverige. FN är som en klubb för länder, där de allra flesta får vara med. Där pratar de om fred och sånt. En konferens är en träff där alla pratar mycket och länge om en enda sak, ungefär som en temadag i skolan.
I Stockholm har en förskolechef dömts till fem års fängelse för förskingring - alltså att hon har tagit pengar som inte var hennes. Ungefär som en tjuv.
Sören Wibe föreslås bli Junilistans nya partiledare. Junilistan är egentligen ingen lista, utan ett parti. Alltså ett sådant man kan rösta på när det är val, fast bara om man är 18 år eller äldre."

Det är kanske jag som är så sjukt jävla smart att nivån bara framstår som låg för mig, men det tvivlar jag på. Min slutsats är att dessa nyheter riktar sig till den stora majoritet av den svenska befolkningen som är dum i huvudet, och i och med att den majoriteten uppgår till 95 % av svenskarna så är det en rimlig prioritering. Jag får väl kolla på TV 8 eller något för att få mina nyheter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

haha! sjukt sant. fast jag brukar mest bli nervös för att man ändå inte fattar allt dom säger, kan ju inte va ett bra tecken!?

Anonym sa...

Det är klartex du lyssnat på... Nyheter för de speciella.

Anonym sa...

"KLARTEXT"

The Artist Formerly Known as King Kolo sa...

Det är märkligt att Klartext sänder en gång i timmen på P3...