tisdag 27 maj 2008

Operation Vatnajökull

Island kommer snart att bittert ångra beslutet att inte ha någon armé. För efter att ha läst Vigdís Grímsdottírs roman Flickan i skogen är mina invasionsplaner av den meningslösa ön långt gångna. Här ska lemlästas och ödeläggas - det blir vikingatiden i kvadrat.

Romanen handlar om ett helylle-cp som vandrar omkring och samlar på böcker, men som blir inlåst i ett rum av en dockmakare som i sin tur ser till att deras själar byter kropp. Det är sant!
Jag har läst en del usla böcker den här kursen som Österlandsfärden och Mästaren Ma, men den här tar priset. Det här går inte ens att uppskatta om man är stenad.

Det här är säkert en mästerlig roman i litteraturvetarkretsar, och jag kan tänka mig att Horace kom i brallorna när han läste den. Jag säger inte nej till tung litteratur, men när det är natursymbolik och konstiga citat på varenda sida är jag inte med längre. Vigdís har gjort bort sig helt enkelt. Man får inte skriva en bok så dåligt.

Den här kursen är en stor besvikelse, för att sammanfatta. Nu har jag en roman till att läsa, samt skriva en analys. Sedan kan littvet försvinna ur mitt liv för alltid.

Men se till att ta adjö av gejsrar, varma källor och dvärghästar som inte kan springa normalt. Snart är Island ett minne blott. Snart är Island det nya Atlantis.

Inga kommentarer: