tisdag 13 maj 2008

Husk: Læs ikke dansk

Till i morgon ska jag ha läst Løgneren av Martin A. Hansen. Jag lyckades inte hitta någon svensk utgåva av romanen, och valde därför att läsa den på orginalspråket danska. Tyvärr tycks jag dock gravt ha överskattat min förmåga att läsa på detta språk.

Visst begriper jag i stora drag vad som händer och sker i romanen (jag tror dom är på en ö, där en snubbe lallar omkring och tänker), men jag har en känsla av att nyanserna så att säga är lost in translation. Det är som att läsa i rejäl motvind. Eller kanske som att ha grå starr - jag ser på ett ungefär vad som står i texten.

Jag har dock avverkat 80 av 180 sidor, så om jag läser 40 sidor till samt slutet borde jag ha någon hum om detta mesterværk. Risken för ytterligare ett seminarium med Mute påslaget är emellertid uppenbar. Och jag kommer att skämmas lika mycket som sist.

Å andra sidan är ambitionsnivån i maj alltid nedskruvad till minimum. Det är ungefär med mig som med Wigan i Premier League - det gäller bara att hänga kvar, och allt annat är en bonus. Fast istället för att klara kontraktet siktar jag på att klara godkänt. Allt annat är en bonus.

Inga kommentarer: