lördag 23 maj 2009

Arkitektur i ur och skur

På min redan legendariska promenad ut till IKEA lade jag för första gången märke till Vattenfalls enorma förbränningsanläggning ute i Boländernas industriområde. Den är enorm, reser sig som en katedral mot himlavalvet. Men det var inte det som var det intressanta. Se här:

Vad menar de med den där lilla utbyggnaden till vänster i bilden? Jag har funderat under dagen och kommit fram till att de måste ha byggt fel, och ändrat sig i sista stund. Resonemanget kan ha gått så här:

- Men alltså, hur har ni tänkt att vi ska få plats med topplocket till förbränningsgeneratorn? Ni har ju byggt huset för litet. Fattar du vad du har gjort, arkitekthelvete?
- Vad är problemet? Det här ordnar vi. Allting löser sig alltid vet du.
- Men för i helvete. Det kommer ju att kosta miljontals kronor att bygga nytt.
- Nej då. Vi fixar en provisorisk lösning. Jag kommer på något.

Resultatet:

Jävligt märkligt tycker jag, men så är jag inte arkitekt heller. Och topplocket måste ju få plats.

Nähä. Det gick visst inte att skaffa sig ett liv idag heller. Det gör mig så här sammanbiten.