torsdag 14 maj 2009

Let's start a band

Nu när Esh plötsligt har börjat spela i ett band började jag fundera över de band - riktiga och teoretiska - som jag har spelat i. De riktiga banden har jag åtminstone repat ihop med, medan de teoretiska ännu inte har haft sitt första rep.

Jag tar dem i kronologisk ordning.

AnAx (1999)
Ett band som faktiskt hade en officiell spelning, vilket är mer än vad de flesta andra har haft. Vi bestod av mig och Anton och ägnade oss mest åt att spela in låtar på datan i hans källare. Låtar som vi sedan mixade med hans musikprogram, och några av dem var faktiskt ganska bra. Vi inspirerades av så skilda artister som Grymlings, Simon & Garfunkel och Björn Rosenström (förlåt). Bland hittarna märktes Frida, Om En Pojke och Kalles Fantasi, vilken var en cover på låten Kallas Fantasi som Elin och några av tjejerna i vår klass vann skolans melodifestival med i sexan. I den inspelningen gästade Oskar bandet och då bytte vi tillfälligt namn till AnOrAx. Den enda spelningen då? Det var på pappas 50-årsfest på Skylten i Linköping då vi framförde specialskrivna Lollos Låt, till stort jubel. Sen drog vi oss tillbaka.

Störtlopp (ca 2000)
Oskar värvade mig som basist till det här träskpunkbandet då det visade sig att den ursprunlige basisten Hellman aldrig hade sett ett stränginstrument. Det framstod ganska snart att det här bandet inte hade någon framtid då vi mest ägnade repen åt att dricka folköl och kolla på när trummisen Pera sparkade håll i väggen. Vi brukade oftast inleda de få låtar vi kunde samtidigt, men sedan var det parollen "först till slutet vinner en kexchocklad" som gällde. Den enda låt vi kunde spela hjälpligt var Nationalen av Pluton Svea, lite ironiskt sådär. Droppen för bandet kom när jag upptäckte att gitarristen John spelade fel ackord på Staten och Kapitalet, varpå han svarade:
- Men de här ackorden har ju jag spelat under tre rep.
Tack som fan.
Det bästa med Störtlopp var dock den gången en okänd kille på bussen frågade mig:
- Är det inte du som spelar i Störtlopp?
Det var dittills det största som hade hänt mig.

The Home-made Wines (2001) - Teoretiskt
Ett band som jag och Oskar bildade med en radom snubbe som vi alltid träffade på 55: an. Vi kom aldrig längre än bandnamnet, där vi var rörande överens om att det skulle vara ett The-namn. Vem snubben var undrar jag fortfarande.

Axel & Fredrik (2001)
En sommarnatt satt jag och grannpojken Fredrik hemma hos någon av oss på Bygdegatan och spelade lite gitarr. Plötsligt kände vi inspirationens vindar och bestämde oss för att skriva en egen Lasse Winnerbäck-låt. Resultat är klassiskt: Statoil. Låten som handlar om att gå hem från stan på natten när bussen har slutat gå, och bara filosofera med vännerna.
Alla frågor, alla svar / Kommer aldrig se dom klarare än idag
Vi gjorde några försök till att komponera nya alster, men den riktiga magin infann sig aldrig igen.

Linesmen
(2003) - Teoretiskt
Ett band som mest handlade om att vi skulle ha linjemänsflaggor på scenen. Det var Per som var bandets ledare, och jag tror det föll på att vi inte fick tag på en replokal. Eller instrument.

Lavrov Syfilis (2005) - Teoretiskt
Efter en nationsrunda, när jag var nästan ett år gammal som Uppsala-student, träffade jag dalmasen Anders Apelsin som hade varit i samma nollegrupp som mig på Burger King. Vi bestämde på stående fot, över en Whopper, att bilda ett punkband. Det döptes efter den ryske handbollsmålvakten och legendaren Igor Lavrov samt en könssjukdom. Bandets första skiva planerades vara cirka 35 minuter lång, och innehålla 32 låtar där den givna hitten var Arkitektur - i ur och skur med den inledande frasen:
Kungens slott är så jävla fult (riff) / Arkitektur i ur och skur
Ingen är mer nöjd än jag över att det där stannade vid fyllesnack.

Manaterna (2007)
Mitt och Hannes band som bildades efter att vi hade sett ett South Park-avsnitt där det hävdades att skämten i Family Guy skrivs av sjökor - manater. Vi hade en lovande karriär, men längre än vår cover på Basshunters Boten Anna kom vi inte. Ännu, kanske jag ska tillägga.

Axel, Gustav och Max (2009) - Teoretiskt (?)
Bildades framåt småtimmarna när Sara hade påskfest för någon månad sedan. Jag och hennes kompisar Gustav och Max inspirerades då av Peter, Bjorn & John att bilda band. Jag tror dock inte att det blir något av det. Jag har ju varit med förr, som ni kanske märker.

Inga kommentarer: