måndag 8 juni 2009

SVC forever, ILU never

Jaha. Då är jag typ klar med utbildningen då. Men tro inte att jag vilar på lagrarna för det. Idag började jag en ny kurs på det alldeles underbara SVC, som jag har saknat så ofantligt mycket under året på ILU (SSFSF). Det blir en sommarkurs som tar upp Språk och kön och syftet med att läsa denna är tredelat. Dels ger detta mig rätt till CSN och dels blir mamma stolt när man studerar genusfrågor, och dessutom tycker jag att det är intressant.

No, really. Jag tycker det. Jag var till och med nära att rösta på Gudrun igår.

Helgen var väldigt lyckad. I fredags firade jag den lyckade opponeringen, först hemma med Sara och sedan på Orvars tillsammans med Björn, Elin och Clemens. Björn var bra i gasen - men det tycker jag att han gjorde rätt i efter att ha avslutat sin utbildning samt fått fast tjänst på samma dag.

I lördags höll vi ett ytterst lågt tempo till en början, men därefter var det bara att åka. Jag och Sara gick hem till Björn och Elin för en fördrink/öl som startpunkt för examensceremonin. Ella och Clemens anslöt och därefter gick vi examenister till Snerikes för att skåla i champagne. Själva ceremonin var högtidlig, men grymt långdragen och det hölls ett par meningslösa tal. Jag tycker att jag borde ha fått tala - det hade blivit en hejdundrande succé. Jag har ju läst retorik, och är därmed något av en expert. Men istället blev det nåt tjafs om blommor som symboler för Fina Ord och en som citerade Ted Gärdestad. Det var ett djärvt grepp så här års att tala om sol, vind och vatten. Jag hade tänkt mer utanför boxen (jag hade citerat Tomas Ledin, eller Mats Lundin som Becks brukar kalla honom).

Efter ceremonin gick vi hem i regnet och bjöds på en förtjusande middag av Esh. Det var både fin förrätt och oerhört god huvudrätt, och dessutom ost och kex till dessert. Vilken fest! På kvällen kollade vi på landskampen för att senare runda av på Palermo. Hur fan gick det till när man blev en mer frekvent besökare av det sunkhaket än av Orvars? Jag måste skärpa mig.

Gårdagen kan sammanfattas med orden Becks, röstning, raggmunk och daimtårta. Becks kom och hälsade på och drack kaffe. Jag röstade och gjorde raggmunk, och Sara gjorde daimtårta. En perfekt söndag efter lördagens utsvävningar.

Men nu har Sara åkt hem och jag har börjat min nya vardag. Jag är inte redo att släppa studentlivet riktigt ännu.

Inga kommentarer: