tisdag 30 juni 2009

Jag jobba' på tvätten i Arlöv

Det var sommar och varmt, det var 40°C. Jag jobbade på tvätten, och svettades i ångan från pressen. Situationen var ohållbar och jag krävde att chefen skulle köpa in fläktar, men han sa att han inte hade råd.
- Kyss mig därbak, sa jag.

Några dagar senare höll jag ett eldfängt tal på en mangel:
- Vi är väl inga jävla djur? Nu strejkar vi vilt, för nu ska vi famimig ha våra fläktar.

Hela tvätten stod stilla i Arlöv. Chefen visste inte vad han skulle ta sig till. Han gav till och med Siniša kicken, men oss andra vågade han inte gå på. Och till slut gav det hela utdelning. Vi fick en fläkt, en ynklig en, och det var nästan lika varmt som förut. Men vi lärde oss något under de här dagarna. Vi lärde oss att fajtas.

På väg ner från en mangel, demagogiskt påeldandes lyriska tvätterikollegor efter ett tal om chefens profit, fläktar och vikten av att hålla samman.

2 kommentarer:

Hannes sa...

Först!

Johan Luks sa...

Visste inte att du hette Hanna.