måndag 16 mars 2009

Prognosen fram till midsommar

Fick just ett fax med följande info från min kontakt på SMHI:s station på Arlanda.

Väderprognos för mars: 0 grader, mulet, snö
Väderprognos för april: 0 grader, mulet, snöblandat regn
Väderprognos för maj: 0-3 grader, mulet, regn
Väderprognos för juni: 3-5 grader, mulet, regn/hagel

Jag kan alltså lägga ner drömmen om vår. Skönt. Inga drömmar är så vackra som de som krossas, som jag brukar säga.

Det där må låta som en mycket bitter inledning, och det är för att jag har drabbats av den berömda måndagssjukan. Trots att eleverna idag inte alls var särskilt måndagiga, utan mer nollställt onsdagiga, och att jag inte var lika trött som jag brukar vara eftersom att jag alltid är vaken till klockan varför-är-jag-min-idiot-fortfarande-vaken? på söndagarna. Men är det måndag så är det, och det tänker jag utnyttja till fyllo.

Helgen var bra nere i Linköping, med god mat, vin, tv-tittande och fikande. Sara var också oerhört snäll och sydde i fem knappar (av åtta möjliga) som hade sagt upp sig från min jacka. Jag är själv nålanalfabet, men nästa gång jag tappar en knapp borde jag kunna sy den själv då jag nu har lärt mig tekniken. Är ju numera stolt ägare till ett sykit (nålar och en svart tråd).

I lördags var jag också förbi hemma hos Elin och träffade ett gäng gamla klasskamrater som skulle på en reunion - en reuninon jag var bjuden på, men som kostade en halv årslön så jag medverkade inte på denna. Nej, det var vid den så kallade fördrinken jag deltog och det var trevligt att som hastigast träffa folket från 9A på Folkungaskolan. Alla hade inte förändrats ett dugg. Eller de flesta hade förändrats ett dugg, när jag tänker efter. Maja, till exempel, har ju två barn. Bara en sån sak.

I kväll skulle jag vilja dega mer än bagare Bengtsson, men jag har en del att fixa. Biljetter ska skickas ut, jag ska springa och jag ska förbereda en lektion. Vila är ändå bara till för amatörer.

Inga kommentarer: